dinsdag 16 februari 2010

Hoe werkt een Lip Plumper?

[letstalknerdybanner.PNG]
In deze rubriek behandel ik beauty gerelateerde vragen met een chemische of medische achtergrond.
Heb jij ook een vraag voor Let's Talk Nerdy? Stuur je vraag naar starpede@hotmail.com

Welkom bij de vierde editie van Let's Talk Nerdy! Deze keer behandelen we de vraag van Joni: "Wat ik me al een tijdje afvroeg... er bestaat van die lipgloss (met pepermunt erin) die je lippen voller maken, en het tintelt dan een beetje. Een vriendin van me heet zoiets gekocht en zegt dat het echt werkt. Ik vroeg me af hoe zo'n lipgloss werkt en waarom het tintelt als je het opbrengt?".

Collagen Injected Smiles
Te veel lip plumping lipgloss smeren is niet goed...

Deze zogeheten Lip Plumpers werken omdat ze tijdelijk de lippen irriteren waardoor ze een beetje gaan opzwellen. Het tintelende gevoel wordt veroorzaakt door menthol. Menthol (in synthetische vorm of afkomstig van pepermunt olie) is een soort alcohol. Het penetreert vliegensvlug door de huidlagen heen waar het de kou-registerende sensoren op de zenuwuiteinden stimuleert. Dit zorgt voor een koude sensatie. Kauwgom, tandpasta en mondwater werken op dezelfde manier.


Pepermunt bladeren waar etherische pepermuntolie uit wordt verkregen.

Lip Plumpers met menthol werken dus wel, maar het effect is niet heel groot en vooral tijdelijk. Denk maar aan kauwgom, die is ook na een tijdje 'uitgewerkt'. Toch ben je al snel overtuigd door deze tijdelijke zwelling in combinatie met de optische vergroting door de glanzende gloss. Helaas kan je niet blijven smeren met deze lipgloss voor een langdurig effect want op de lange termijn kan het schade aanbrengen aan de huid. Menthol is een soort alcohol, dus kan het na verloop van tijd je huid uitdrogen.

Als je op zoek bent naar een goede Lip Plumper kijk dan tussen de ingrediƫnten, er zou menthoxypropanediol tussen moeten staan als werkzame stof.

Hebben jullie wel eens een Lip Plumper gebruikt? Waarom wel/niet? En zo ja, wat vind je er nou van? Zelf heb ik het wel eens opgedaan en ik vond ook inderdaad dat mijn lippen iets voller werden. Natuurlijk zien ze er sowieso voller uit door de gloss, maar ze werden ook ietsje roder van kleur. Het tintelende gevoel vond ik in het begin grappig, maar na een uur had ik er genoeg van! Gelukkig dat het uit zichzelf uitwerkt na een paar uur, dat getintel vind ik maar niets!

Heb je zelf een interessante vraag voor Let's Talk Nerdy? Leave it in the comment section be-low of stuur me een e-mail! starpede@hotmail.com

Until next time,
Serena Verbon