zondag 20 december 2009

Parfum analyse

Geuren zijn heel persoonlijk, dat weet iedereen. Er zijn ontzettend veel parfums op de markt verkrijgbaar maar vaak vinden we er slechts een paar écht lekker en draagbaar. Mijn vriendinnen kunnen zo een stuk of 10 parfums opnoemen die ze allemaal even lekker vinden.


Lees even de grappige geuromschrijvingen! Smells like a woman who has
lots of cuddle toys in her bedroom? Ha!


Ik heb dat gek genoeg dus niet! Ik weet niet of het ligt aan mijn kritische neus, maar ik heb momenteel slechts 4 parfums in mijn bezit die ik echt lekker vind en ook dagelijks draag. Steeds als ik een ander parfum 'uitprobeer' denk ik, nee deze is het gewoon niet voor me. Het parfum is dan best lekker hoor, maar gewoon niet lekker genoeg; de parfums die ik al heb zijn gewoon beter.

First Love
Mijn allereerste geur waar ik echt verzot op raakte, en nog steeds ben, is White Musk van The Body Shop. Op mijn 15e was ik op bezoek bij mijn nichtje in Bahrain en zij had dit geurtje. Ik rook het en sprayde het iedere dag op. Voordat we terugvlogen naar Nederland heb ik het geurtje zelf gekocht en tot op de dag van vandaag heb ik er nog steeds geen genoeg van.
White Musk® Eau de Toilette

The Other Women
Een hele lange tijd was er een zwart gat in mijn parfum stash. Sure, there were others. Zo passeerden Romance en Glamourous van Ralph Lauren de revue, gevolgd door Kenzo Flower, Emporio Armani She, Miracle van Lancome, Truth van Calvin Klein, Boudoir van Vivienne Westwood, Lolita van Lolita Lempicka en 24 Faubourg van Hermes. Allemaal best ok, maar niets kwam ook maar in de buurt van 'mijn' White Musk.

Second Love
Tot ik afgelopen zomer met mijn zusje de Sephora in New York inwandelde (gebruik de zoekfunctie op mijn site voor reisverslagen als je nieuwsgierig bent). Daar maakten we kennis met het merk Philosophy en we vielen allebei als een blok voor Amazing Grace.
Philosophy Amazing Grace

Third Love
Eenmaal terug in Nederland was er een Antwerpen-meet met zowel Nederlandse en Belgische beauty blogsters. In een schattig winkeltje genaamd Cosmeticary maakte ik kennis met het vrij onbekende parfumhuis Juliette has a Gun, opgericht door niemand minder dan de achterkleinzoon van Nina Ricci. Van al hun parfums werd ik smoorverliefd op Miss Charming.

Miss Charming  Eau de Parfum by  Juliette Has a Gun

Last Love?
Philosophy heeft meer geuren uit hun Grace lijn, zo heb je ook Pure Grace, Inner Grace en Baby Grace. Ook Pure Grace is heerlijk kwam ik achter! Een meisje van het Lush forum had deze voor me meegenomen om te ruiken. Ik kwam, ik rook en ik was verkocht!



Nu bedacht ik me dat het wel eens interessant kon zijn om mijn favoriete parfums flink onder de loep te nemen en er een analyse op los te laten. Want waarom vind ik slechts deze vier zo aantrekkelijk? Wat hebben zij dat een ander niet heeft? En wat hebben ze algemeen? Ik besloot om hun geurnoten met elkaar te vergelijken.

Geurnoten
Een parfum is in de meeste gevallen opgebouwd uit geurnoten die met een vloeiende beweging in elkaar overlopen. Nee geen noten om te eten! Je kunt het zien als een pyramide waarvan het topje de topnoot is, het midden de hartnoot en de onderkant de basisnoot.

Nadat je een parfum hebt opgesprayt ruik je de eerste minuut voornamelijk alcohol. Na ongeveer een minuut heeft de topnoot zich volledig met de warmte van de huid vermengd en is de topnoot te ruiken. De topnoot is de eerste kennismaking met het parfum en essentieel om de rest van de geur tot ontwikkeling te laten komen. Vaak bestaat een topnoot uit frisse citrusgeuren. Na de topnoot sluit het parfum naadloos aan op de hartnoot, die het karakter van de geur aangeeft. Vaak bestaat de hartnoot uit bloemige geuren. Een hartnoot is zo'n 20 tot 30 minuten goed waarneembaar voordat het verder beweegt naar de basisnoot, die bepalend is voor de duurzaamheid van het parfum. Een basisnoot bestaat vaak uit kruiden, mossen, houten of dierlijke grondstoffen (amber, muskus).

Nu jullie weten hoe een parfum in elkaar steekt gaan we door naar de analyse!


tabel 1. Klik voor een groter beeld

Conclusie
Helaas was niet van elk parfum veel bekend over hun opbouw en de gebruikte parfumnoten maar bovenstaande resultaten is wat ik tot nu toe op internet heb kunnen vinden. Zoals jullie zien komen er een paar geurnoten steeds terug, namelijk (witte) musk als basis. Als hart hou ik van bloemige noten zoals lelie, jasmijn en roos. Als top zijn het vooral fruitige (citrus) geuren. Leuk en handig om te weten! Als ik de volgende keer een parfumerie inloop kan ik nu tenminste zeggen dat ik van soft/fruity florals houd met een musky basis. Zo kunnen ze me wat gerichter helpen zoeken.

En nu jij!
Wat zijn jullie favoriete parfums? Zijn jullie liefhebbers van heel veel parfums of slechts een select groepje? Welke geurnoten zorgen ervoor dat je een geur aantrekkelijk vindt?

En zouden jullie het leuk vinden als ik wat vaker over parfum zou bloggen? Ik begon als klein meisje met sparen van parfum miniaturen en heb talloze boeken over parfum. Ook heb ik 4 jaar als kassameisje bij de Douglas gewerkt waar ik diverse trainingen en cursussen heb gevolgd. Met andere woorden, ik vind het heel interessant en leuk om het erover te hebben en kan jullie wellicht best wat bijbrengen! Graag jullie mening.

Until next time,
~Serena Verbon