zondag 22 november 2009

Keratosis Pilaris: niets om je voor te schamen

Keratosis Pilaris is een moeilijk woord voor een huidaandoening die maar liefst een kwart van de Nederlandse bevolking heeft. Het komt dus zo vaak voor dat je het eigenlijk geen huidaandoening zou willen noemen, maar eerder een huidtype (zoals een droge, gevoelige, normale of vette huid). KP is een erfelijke aandoening en komt vaker voor bij mensen met allergiën, eczeem en asthma.

Keratosis Pilaris is in feite een storing in de rijping van de hoorncellen bij de haarzakjes. De haartjes groeien niet goed uit waardoor er kleine rode bultjes ontstaan. KP komt voornamelijk voor op de bovenarmen en bovenbenen, en in sommige gevallen ook op de kuiten, onderarmen, billen en wangen. De huid voelt op die plekken vaak ruw en soms wat jeukerig aan. KP is geen ernstige aandoening maar soms kunnen bacterieën zich nestelen in de slecht uitgegroeide haarzakjes, waardoor er kleine plaatselijke infecties en ontstekingen ontstaan (puistjes). Dit gebeurt vaak als mensen proberen hun bultjes uit te knijpen. Niet doen dus, als je KP hebt! Zo maak je het alleen maar erger.



Keratosis Pilaris ontstaat op jonge leeftijd en is in feite niet te genezen. Je draagt het dus je hele leven bij je. Als je er van uit gaat dat één op de vier mensen KP heeft is het zeker niet iets om je voor te schamen. Toch kan ik me voorstellen dat het onprettig is om te hebben, zeker in de zomer wanneer je graag met blote armen en benen loopt. Mijn vader heeft het, en omdat het een erfelijke aandoening is heeft mijn zusje Larissa er ook last van. Larissa verteld hoe zij ermee omgaat en heeft ook nog wat goede tips!

Larissa vertelt;
"Ik heb KP op mijn kuiten, bovenbenen, onder- en bovenarmen en ook op mijn wangen. Ik heb best wel een blanke huid, KP is bij mij dus vooral in de winter goed te zien. Ik schaamde me er wel best wel lang voor en dit kwam vooral doordat ik niemand anders in mijn omgeving zag die ook KP had. Ik schaam me er inmiddels niet meer voor, omdat ik weet dat er best veel mensen zijn die er ook last van hebben en omdat ik een manier heb gevonden om het er beter uit te laten zien. Maar vind het nog steeds erg vervelend.

Ik vind het zeker niet fijn om KP te hebben, ik heb het namelijk sinds het einde van deze zomer ook ineens op mijn wangen! Mijn wangen zijn nu vuurrood, vooral als ik net onder de douche vandaan kom (je mag trouwens ook niet te heet douchen!!) en ik draag daardoor veel meer foundation om de roodheid te verbergen.

KP is niet te genezen maar ik heb wel ontdekt dat ik het enigzins kan verminderen; onder de douche neem ik een zeepje en doe ik deze in een organza zakje. Hiermee 'scrub' ik dan op alle plekjes waar ik last van KP heb. Een organza zakje scrubt namelijk erg mild, dit is beter want hard scrubben kan het juist erger maken! Je ruikt ook meteen lekker door het zeepje en het zakje is zo gemakkelijker vast te houden. Ook zorg ik er altijd voor dat de plekjes goed zijn ingesmeerd, dit voelt niet alleen beter aan omdat de huid met KP zo droog is, maar ook wordt het zo minder zichtbaar.

Sommige mensen scheren ook de bovenbenen, dit doe ik echter niet omdat ik vind dat de KP dan nog beter te zien is op mijn benen. Gelukkig is mijn KP minder in de zomer, als ik mijn benen wil laten zien. Het is me nog niet echt duidelijk hoe het komt dat je het dan minder ziet, maar ik denk dat het te maken heeft met luchtvochtigheid (dus dan is mijn huid minder droog) en het feit dat mijn huid getinter is :) Jammer dat het nu weer winter wordt, maar tussendoor een keer een zonnebankje nemen is ook lekker toch! ;)

Als jullie nog andere tips weten, zijn die harstikke welkom! Ik hoop dat ik jullie met mijn tips en ervaringen heb geholpen; schaam je er niet voor!! :)"

Alle tips op een rijtje;
Schaam je er niet voor (maar liefst een kwart van de Nederlandse bevolking heeft het ook)! Gebruik vooral een milde scrub (zeep in organza zakje). Ik kan me voorstellen dat je denkt dat hard en grof scrubben het beste is om die bultjes weg te krijgen, maar dit maakt het alleen maar erger. Ga er ook niet aan zitten pulken, blijf er vanaf. Uitknijpen maakt het alleen maar erger. Douche niet te heet! Te heet douchen droogt je huid uit waardoor de KP er erger uit zal zien. Dit geldt ook voor scheren, als je de plekken met KP scheert zal het er ook erger uitzien. Om je Keratosis Pilaris minder opvallend te doen lijken moet je de plekken vooral goed insmeren, en een zonnebankje op zijn tijd doet ook wonderen.

Ik heb ook ergens gelezen dat Alpha-Hydroxy-Acids en fruitenzymen heel goed werken voor een Keratosis Pilaris huid. Ze verwijderen namelijk dode huidcellen in de hoornlaag, en pakken het probleem dus aan bij de basis. Ik ben momenteel bezig een product te ontwikkelen met deze ingrediënten, die ook zorgt voor een milde scrub én voedt - perfect voor mensen met KP dus! Hierover later meer!

until next time
~Serena Verbon