zondag 27 september 2009

Me and my Burberry

Me & My Burberry (Geromantiseerd)

Gisteren was hét moment eindelijk aangebroken. Gewapend met een bankrekening waar net mijn salaris op was gestort en een van mijn beste vriendinnen Nena aan mijn zij gingen we op zoek naar de gloednieuwe Burberry store die pas sinds 3 weken haar deuren heeft geopend in wellicht de duurste winkelstraat van Nederland, de P.C. Hooftstraat in Amsterdam.

Een beetje zenuwachtig staarde ik de poepchique straat in waar dure dametjes in een veel te grote en veel te dure auto verwoedde pogingen deden om achteruit in te parkeren. "Naar rechts" zei Nena's gevoel voor richting. We struinden langs de winkels; Chanel. Mulberry. Armani. Louis Vuitton. Burberry! Met kloppend hart van verlangen stapte ik de drempel over. Meteen kwam er een knappe, donkere en zeer vriendelijke verkoopster op ons af met de bekende vraag of ze ons kon helpen. "Trenchcoat. Lang. Beige" stotterde ik. De verkoopster begreep me gelukkig want we volgden haar een trapje op en daar hingen ze dan: de enige echte Burberry trenchcoats!

Er hingen twee soorten lange beige trenchcoats. Ik liet de heerlijke stof door mijn trillende vingers glijden. De een was van een lichtere kleur beige en iets stijfer materiaal, de andere was van een donkerder kleur beige en van soepel katoen. De verkoopster hielp me in beide jassen en ik koos vrijwel meteen voor de donkere variant. De lichtere was ook erg mooi, maar toch wel een beetje saai en truttig vergeleken met de stoerdere donkere, die niet alleen qua uiterlijk maar ook qua innerlijk veel beter bij mij paste.

Liefdevol overhandigde ik mijn keuze aan de verkoopster die hem keurig op een hangertje hing en in een prachtige Burberry kledinghoes verpakte en vervolgens in een chic Burberry tas stopte die ze dichtmaakte met dik lint. Zonder blikken of blozen rekende ik € 1295 af en zonder enig gevoel van spijt stapte ik, zielsgelukkig, de Burberry store weer uit. Hoe bedoel je, liefde is niet te koop? ;)

Leuke weetjes en tips!

De lieve verkoopster heeft ons veel verteld. Zo vertelde ze ons iets over de geschiedenis van de trenchcoat en gaf ze ons nog vele draag tips.

Burberry is de uitvinder van de trenchcoats. Trenchcoats zijn oorspronkelijk ontworpen voor het leger tijdens de eerste wereldoorlog. Ze zijn wind- en waterdicht en beschermden de militairen in slechte weersomstandigheden. Na hun dienst namen de militairen hun geliefde trenchcoats mee naar huis en werden ze ook zeer populair onder de rest van de bevolking. De trenchcoat dankt zijn naam aan de plaats waar het leger hun basis had, namelijk in het Britse plaatsje Trench.

Er zijn veel details waaraan je kunt zien dat de trenchcoat van origine als legerjas was bedoeld. Zo zijn er natuurlijk de epauletten op de schouders, waar sterren werden opgespeld om de rang aan te geven. Aan de linker voorkant is een flap te zien waar vroeger bescherming onder werd geschoven om kogels te weren gericht op het hart. Verder bevat de riem een drietal ringen waar granaten aan werden gehangen.



Als het extra winderig en regenachtig weer is, heeft de trench een handig flapje aan de achterkant van de kraag. Het flapje kun je los knopen/gespen, omslaan naar de voorkant toe, en dan weer vast knopen/gespen.





De riem kun je op verschillende manieren dragen. Een leuke en snelle manier is om gewoon een simpele knoop in de riem te leggen.



Maar iets netter staat het om de riem te gespen. Omdat de riem vrij lang is bestaat er een speciale lus die de riem plat en netjes tegen de jas aan laat hangen. Het personeel van de Burberry Store heeft ook allemaal zo'n lus in hun colbertje.



Als het wat warmer is kun je de trench ook opengeslagen dragen. Je slaat dan de flappen open en knoopt ze vast aan de knopen aan dezelfde kant. De riem knoop je naar achteren.



Een mooi detail vind ik de voering van de jas met het bekende Burberry ruitje. Ook de ophang ketting ziet er erg stoer uit!


Wisten jullie dit allemaal van de trenchcoat? Ik ben echt een heel stuk wijzer geworden in de Burberry Store. Ook alle draagtips vind ik superhandig. Al deze extra info maakt mijn jas nog specialer en mooier. Voor mij is het niet meer slechts een fashion icon of de liefde van mijn leven (op dit moment), het is een jas met een geschiedenis, een verhaal.

Untill next time
~Serena Verbon