zaterdag 21 februari 2009

ik ben geskimd!

Er is nog nóóit wat van me gestolen en ik ben nog nóóit wat kwijtgeraakt. Maar gisteren kwam ik erachter dat er € 360,17 van mijn rekening was verdwenen omdat ik 3 keer zou hebben gepind in het buitenland. Maar mijn pinpasje zat nog in mijn portemonnee en ik kon me niet herinneren dat ik onlangs nog in het buitenland was geweest.



Ik wist meteen wat er aan de hand was; ik ben geskimd!

Skimmen is een manier om iemand pinpasje te kopiëren. Ik weet niet precies hoe zoiets te werk gaat maar volgens mij gaat dit met een machientje of apparaatje. Ze camoufleren dit apparaatje door het, in mijn geval, in een NS kaartjesautomaat op Utrecht Centraal te stoppen. Terwijl ik nietsvermoedend een treinkaartje aan het kopen was werden de gegevens van mijn pinpas gekopieerd en hebben ze gezien welke pincode ik intoetste. Dit kan doordat iemand over mijn schouder heeft meegekoekeloerd maar in de meeste gevallen hangt er ergens een cameraatje verdekt opgesteld die sterk kan inzoomen op het toets gedeelte. De gekopieerde gegevens gebruiken ze om een nieuw pasje mee te maken, als ware een kloon van mijn eigen pasje dus. En met dit gekloonde pasje hebben ze geld opgenomen ergens in het buitenland (vermoedelijk Oost-Europa).

Ik heb natuurlijk meteen contact opgenomen met mijn bank om het pasje te blokkeren. De man die me hielp was heel vriendelijk en behulpzaam en hij stelde me een beetje gerust. Ik krijg nu een nieuw pasje thuisgestuurd met een nieuw pasnummer en een nieuwe pincode. Ook stuurt hij een aangifte formulier mee.

Echt ontzettend balen! Ik voel me ook zó stom. Je wordt zo vaak gewaarschuwd voor dit soort praktijken en ik ben er gewoon met open ogen ingetuind. Het is nog een geluk bij een ongeluk dat mijn salaris nog niet gestort was zeg!

Weet je, het idee dat er ergens in het buitenland iemand met mijn centen rondloopt vind ik niet eens het ergste. Het meest vervelende is nog wel dat ik nu dus helemaal platzak ben en niet kan pinnen tot dat ik mijn nieuwe pasje heb. Dit maakt me echt afhankelijk, want ik moet steeds geld lenen van mijn ouders en geld omwisselen voor kleingeld zodat ik een treinkaartje kan kopen. Ik moet opnieuw een nieuwe pincode onthouden en ik ben mijn gecustomized pasje kwijt (die was heel lief lichtblauw met grappige pandabeertjes) en ervoor in de plaats krijg ik een stomme oranje standaard pas.

Nou ik hoop dat jullie door dit berichtje ook iets beter zullen opletten met pinnen, als jullie dat nog niet genoeg deden. En vooral bij kaartjesautomaten van de NS!! Vaak moet je opschieten, heb je haast, en let je dus niet goed op. Maar let er alsjeblieft wél op dat de gleuf waar je je pasje instopt er niet anders uitziet dan normaal, en hou je hand boven het toetsgedeelte zodat een eventuele camera niet kan zien wat je pincode is.

Hebben jullie wel eens zoiets meegemaakt?

En weten jullie of ik mijn geld eigenlijk wel terug kan krijgen?