donderdag 19 februari 2009

geshopt: oil diffuser

Voor kerst hadden we van mijn werk bonnen gekregen met een boekje erbij. In het boekje stonden dan van die activiteiten of kado's waar aan je de bonnen kon besteden. Nu stond er niet echt iets tussen waarvan ik meteen dacht: yaay! Dus besloot ik de bonnen nog maar even te bewaren. Tot een collegaatje me erop attent maakte dat ik ze ook kon inwisselen bij de Rituals winkel! Lucky me!



Ik had mijn oog namelijk laten vallen op hun prachtige essential oil diffuser (chique naam voor een oliebrander). Een oliebrander is een brandertje met een kaarsje onderop en een kommetje bovenop waar je water in doet met een paar druppels olie. Dat kan parfumolie of etherische olie zijn. Door de warmte van het kaarsje komt het aroma van de olie vrij en dit verspreidt zich door de kamer waarin de oliebrander zich bevindt.

Het klinkt heel stom maar ik ben heel kieskeurig als het om oliebranders gaat. De oliebranders die ik tot nu toe had gevonden waren of oerlelijk (denk aan een rots met dolfijntjes of een nepboedha die een schaal vasthoudt) of simpelweg oersaai (denk aan een sake karafje). Zelfs die van de Body Shop vond ik maar mwah. Toen ik deze zag wist ik het, dit wordt em! Helaas wel wat aan de dure kant, € 20,90. Maar met de bonnen van mijn werk was mijn oil diffuser dus helemaal voor nop!



Ik vind het echt een schitterend design. Modern door het glanzende zilver maar niet té omdat het een mooi ronde vorm heeft. Heel fijn dat het opengewerkt is, want hij staat bij mij in de vensterbank en zo laat het ook nog licht door. Je zou het niet zeggen maar het is gemaakt van 100% keramisch materiaal. Ik denk dat ze het met een soort metaallak hebben behandeld want het lijkt eigenlijk gewoon van metaal. Doordat het van keramiek is wordt de hele oil diffuser niet belachelijk heet, alleen de binnenkant wordt warm. Dat is een stuk veiliger en je hoeft niet bang te zijn dat het brandvlekken maakt op tafel (of vensterbank). Belangrijk punt bij het kopen van een oliebrander is het kommetje. Soms zijn die zó ondiep, dat is echt niet handig. Er kan dan maar heel weinig water in en de kans dat het snel droogkookt is heel groot, en dan is je hele kommetje lelijk en aangekoekt. Dit kommetje is gelukkig wel diep genoeg en dus perfect!

Op het moment lig ik in bed dit bericht te schrijven en vult de geur van rustgevende lavendel mijn slaapkamer. Dat wordt lekker slapen straks!


gedroogde bossen lavendel

Ik wil heel graag soy wax melts maken. Kennen jullie dat? Dat zijn blokjes van sojawas met een geur (parfum olie of etherische olie). Je legt zo'n blokje in het kommetje van je oliebrander en door de warmte van het kaarsje smelt het blokje zodat de geur vrijkomt. Sojawas heeft een laag smeltpunt en brandt veel langer dan andere wassoorten. Ook houdt het de geur beter vast.

Hebben jullie thuis ook een oliebrander? En zouden jullie de soy wax melts gebruiken in plaats van water met wat druppels olie? En welke (etherische) geuren zijn fijn? Ik wil sowieso lavendel maken en me meer verdiepen in de aromatherapeutische werkingen van etherische oliën. Het aroma verspreidt zich door de hele kamer en ik ben er van overtuigd dat geuren invloed kunnen uitoefenen op je mood, dus daar wil ik wat mee doen. Bijvoorbeeld een melt die je energie geeft (als je een dipje hebt), die je kalmeert (als je net ruzie hebt gehad met je vriendje), die je helder doet denken (handig tijdens studeren) of die je in romantische sferen brengt (oeh la la)! Wat denken jullie, is het wat voor in de shop?