vrijdag 14 oktober 2011

Latest Obsession: Eragon en Wordfeud

Elk vrij momentje die ik heb besteed ik aan de volgende twee dingen: het boek Eragon van schrijver Christopher Paolini en Wordfeud. Dat laatste is iets wat ik tot voor kort niet kende en man, had ik er maar nooit kennis mee gemaakt. Ik word ten eerste ingemaakt bij het leven en ten tweede is het zo verslavend dat ik me soms afvraag hoe ik het ooit zonder Wordfeud heb kunnen redden in het leven.






Wordfeud wordt door de gemiddelde Nederlander uitgesproken als 'weurdfeut', maar de officiële en correcte uitspraak luidt 'wurdfjoet'. Het woord 'feud' betekend namelijk 'strijd' in het Engels, en ja een strijd is het zeker. Jullie kennen vast allemaal het gezellige bordspel Scrabble? Wordfeud is een applicatie waarmee je met je smartphone tegen andere Wordfeud verslaafden kunt scrabbelen. Je kan je vrienden opzoeken om ze uit te dagen, of het opnemen tegen random strangers. Onderwijl kun je ook chatten met elkaar. Zo kan ik het niet laten om een 'PAK AAN' of 'BOEYAH!' achter te laten na een geniale zet die minstens 60 punten oplevert. Maar sportief als ik ben laat ik ook regelmatig een 'netjes' of een 'goede zet!' achter, als de tegenstander op zijn beurt zijn best heeft gedaan.


Goed, Wordfeud dus. Elk vrij momentje doe ik weer een paar zetten (ik heb momenteel 4 borden open staan, je kan namelijk meerdere tegenstanders tegelijk hebben). Mijn beste vriendin Nena, haar vriend Roy, mijn labcollega Klaas en Christine (prettyplease.nl) zijn momenteel tegenstanders en ik moet eerlijk toegeven dat het me nog niet zo heel soepel afgaat. Het komt ook vaak voor dat ik vastzit en geen letters meer kan plaatsen, dan resign ik maar gewoon (terugtrekken) en verlies ik. Ach ja, oefening baart kunst en er komt een dag dat ik net zo goed word als DaRockie van wearefirst.nl (hij is écht goed!).

Wordfeud is leuk omdat het een uitdaging is om te winnen. Het is goed voor je vocabulaire en onderhoud van je sociale contacten, omdat je onderling ook nog kan chatten. Het is tevens een goede versiertruc! Kom je een leuke knul tegen in de disco, stel dan voor de grap eens voor om te Wordfeuden. Kan je ondertussen lekker chatten en zijn telefoonnummer achterhalen, wuhaha! Natuurlijk is het ook heel gezellig om het ouderwetse bordspel vanonder het stof te vissen, maar wie een beetje met de tijd meegaat speelt het natuurlijk gewoon op zijn smartphone ;-)

Meer info vind je op www.wordfeud.com.

gezellig aan de Wordfeud - hier spelen we allemaal tegen elkaar, who needs a board game?

En dan mijn andere obsessie: Eragon. Het eerste boek van een reeks van vier. Je hebt Eragon, gevolgd door Oudste, Brisingr en Erfenis, waarvan de laatste pas einde dit jaar verschijnt. De boeken zijn geschreven door Christopher Paolini, een jonge en getalenteerde schrijver uit Californie, Amerika. Hij was pas 15 toen hij Eragon schreef, inmiddels zo'n 10 jaar geleden. Ik ben nu op de helft van Eragon en het wordt steeds spannender en spannender! Het is een fantasy/adventure boek, dus je moet wel echt into dit genre zijn wil het je interesseren. Ik zag het boek toevallig liggen bij de Bruna en de kaft met de enorme blauwe draak trok meteen mijn aandacht. Het boek was ook maar een tientje, en nadat ik de achterkant had gelezen wist ik zeker dat het iets voor mij zou zijn. Van Nena kreeg ik Oudste (het tweede deel) en zelf kocht ik er maar gelijk Brisingr (het derde deel) bij.

Christopher Paolini

Eragon gaat over een arme boerenjongen die opgevoed wordt door zijn oom, omdat zijn moeder er vlak na zijn geboorte vandoor is gegaan. Hij wordt liefdevol opgevoed en beschouwd zijn oudere neef als een broer, ze zijn heel hecht. Dan vind Eragon een mysterieuze steen en dat is het begin van een lang en gevaarlijk avontuur, waarbij hij wordt bijgestaan door Brom de verhalenverteller van het dorp en een trouwe draak. Eragon ontdekt dat hij veel meer in zijn mars heeft en langzaam wordt het hem duidelijk dat hij verbonden is aan een bijzonder lot waarbij hij alles op alles moet zetten om de toekomst van het koninkrijk te redden. 

Ondanks dat Paolini slechts 15 was toen hij Eragon schreef, overigens dezelfde leeftijd als Eragon zelf, merk je hier niets van. Het is niet kinderlijk geschreven en het leest vlot weg zoals Harry Potter, alhoewel Eragon wat serieuzer is geschreven. Harry Potter bevat meer grappige passages en gevatte dialogen. Wat ik zo knap vind is het landkaartje aan het begin van het boek, wat je ook ziet in de boeken van The Lord of the Rings. Omdat Eragon op reis gaat blader ik vaak terug naar dit landkaartje, om goed te kunnen volgen waar ze zo'n beetje zijn en wat ze van plan zijn, welke richting ze op gaan. Zo lijkt het net alsof je er zelf bij bent en alsof de reis daadwerkelijk gemaakt is. Het is lastig om tijdens het lezen te bedenken dat het om een fantasy gaat, je zou het namelijk bijna echt allemaal geloven! Heerlijk vind ik dat!

het boek wacht al op me op mijn (zijden) kussen!

als ik ga lezen komt Coco altijd gezellig bij me liggen

Paolini beschikt niet alleen over een goede fantasie, hij heeft een hele eigen wereld gecreëerd en omschrijft de omgeving tot in de grootste details. Niet op een langdradige manier zoals in Lord of the Rings, maar wel zodat je je er helemaal een voorstelling van kunt maken. Tijdens het lezen 'zie' ik de omgeving ergens in een plekje in mijn hoofd voor me. Als een film. Terwijl ik dit schrijf (ik zit bij mijn ouders) kan ik niet wachten om naar huis te fietsen en in mijn bed te kruipen om nog even een paar hoofdstukken te lezen uit Eragon. Voor de liefhebbers van fantasy boeken kan ik deze reeks van harte aanbevelen! Het fijne is dat er na dit boek geen leegte valt (dat heb ik namelijk altijd), want er liggen nog maar liefst twee boeken op me te wachten: Oudste (deel 2) en Brisingr (deel 3). En tegen de tijd dat ik die uit heb, is Erfenis (deel 4) hopelijk ook al in het Nederlands vertaald.

Meer info over Eragon en de andere boeken vind je op www.alagaesia.com.

Andere fantasy boeken/reeksen die ik heb gelezen en erg goed vind zijn; Harry Potter, Lord of the Rings, Het Gouden Kompas en Twilight. Ik ben niet zo'n fan van fantasyboeken bestaande uit minstens 10 delen, maar ik sta open voor boekentips in dit genre. Overigens probeer ik met maximaal 5 borden te Wordfeuden (ja, ik maak daar gewoon een werkwoord van) om het overzicht te behouden, dus als ik je verzoek om te spelen niet aanneem is dat om die reden. Mijn Wordfeud naam is overigens 'serenaverbon'.

Until next time,
Serena Verbon