woensdag 10 augustus 2011

Alles over Vitamine B (complex)

Vandaag gaat mijn vriendin Nena jullie wat vertellen over de Vitamine B complex tabletjes die ze sinds een paar weken slikt. Deze tabletjes schijnen je huid, haar en nagels aanzienlijk te verbeteren en sterker te maken, maar is dit ook echt zo? 








Sinds een paar weken slik ik dagelijks een tabletje vitamine B complex. Ik hoorde de laatste tijd steeds vaker dat dit o.a. goed moest zijn voor een gezonde huid, haar en sterkere nagels. Door omstandigheden had ik de laatste tijd te kampen met erg veel stress, wat zich uitte als een soort van roos of schilferige hoofdhuid (een fijne bijkomstigheid van stress, hoera) en het leek ook wel of mijn haren wat meer uitvielen dan normaal (help?!). Dit zag ik als een mooie gelegenheid om eens uit te proberen of het innemen van vitamine B complex zou helpen bij deze klachten, mijn haar kon namelijk wel een gezondheidsboost gebruiken!


Om te beginnen zal ik even kort uitleggen wat het Vitamine B Complex precies inhoudt en waarbij het zou kunnen helpen. Vitamine B complex is eigenlijk een verzamelnaam voor alle vitaminen B. Doordat het complex erg veel vitaminen bevat heeft het dan ook erg veel functies, zoals;

• Ze regelen samen de stofwisseling in je lichaam.
• Ze zetten vetten, koolhydraten en eiwitten om in energie. Dit helpt bij vermoeidheid, het vergroot je uithoudingsvermogen en geeft je een fitter gevoel.
• Ze helpen mee om je huid, nagels, zenuwen, ogen en haar gezond te houden.
• Ze houden je spieren en spijsverteringskanaal in een goede conditie en is nodig voor een goede werking van je hersenen, waaronder je geheugenfunctie en concentratievermogen.
• De vitaminen hebben ook een zeer positieve invloed op depressie, stress en geestelijke spanningen.


Het Vitamine B complex bestaat uit 8 essentiële vitaminen;

Vitamine B1 Zorgt voor de omzetting van suikers in energie
Vitamine B2 Zorgt voor zuurstof transport in het bloed en helpt bij de stofwisseling van vetten, eiwitten en koolhydraten.
Vitamine B3 Bevordert de celademhaling, haalt energie uit suiker, vet en eiwit. Wordt beschouwd als antioxidant. Verlaagt de bloeddruk.
Vitamine B5 Maakt je lichaam weerbaar tegen infecties en vermijdt allergieën. Effectief tegen een lage bloedsuikerspiegel. Vermindert stress, voorkomt vermoeidheid. Kan kaalheid en grijsheid verminderen.
Vitamine B6 Verhoogt de weerstand, helpt suikerziekte reguleren, verlicht misselijkheid, helpt huid- en zenuwsymptomen voorkomen.
Vitamine B8 Helpt tegen eczeem, dermatitis en andere huidproblemen.
Vitamine B11 Foliumzuur verbetert de melkafscheiding, geeft babies weerstand tegen infecties, helpt een open ruggetje voorkomen, verbetert de huid, verbetert de eetlust en is een natuurlijke pijnstiller. Helpt ook bij bloedarmoede.
Vitamine B12 Geeft energie en levenslust, verbetert geheugen en concentratie, beschermt tegen allergenen en giftige elementen.


De verschillende soorten vitamine B uit het vitamine B-complex werken onderling nauwkeurig met elkaar samen en komen meestal gegroepeerd voor in voedingsmiddelen. Dat wil zeggen dat wanneer je een tekort hebt aan 1 bepaalde vitamine uit het complex je meestal ook een tekort hebt aan de andere vitamine B varianten. Bovendien zorgt de inname van 1 vitamine uit het complex ervoor dat de behoefte aan andere soorten vitamine B toeneemt.

Het is niet schadelijk om te veel vitaminen B binnen te krijgen. De vitaminen zijn in water oplosbaar, dus als je te veel vitamine B binnen krijgt dan plas je dat gewoon weer uit. Dit kun je zelfs zien. De kleur van je urine is dan donkergeel en het ruikt sterker… (Oké niet heel smakelijk, maar wel handig om te weten).


Normaal gesproken krijg je door middel van een gevarieerde voeding al een goede hoeveelheid Vitamine B binnen. Vitamine B zit voornamelijk in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst zoals vlees, vis, zuivelproducten en eieren. Wanneer je een vegetariër of veganist bent moet je dus opletten dat je hier op een andere manier voldoende van binnenkrijgt of je slikt deze tabletjes als aanvulling.

Nou, ik denk dat ik tot zo ver wel diep genoeg op de achtergrond van Vitamine B complex ben ingegaan. Jullie zijn natuurlijk benieuwd of het innemen van 1 tabletje per dag gedurende een paar weken mijn klachten heeft verminderd! En ja hoor, dat is gelukkig wel het geval, het is dus niet allemaal voor niets geweest. Kijk!


Links mijn haar en hoofdhuid voordat ik begon met het innemen van de Vitamine B-complex tabletjes. Om eerlijk te zijn was het nog veel erger dan wat je hier op de foto ziet. Het jeukte ook heel erg en was duidelijk zichtbaar. Rechts zoals mijn haar nu is. Ik ben van alle jeuk en schilfers af!

Ook heb ik het idee dat mijn nagels sterker zijn geworden. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik van mezelf al sterke nagels had, maar ik merk het aan de kleine scheurtjes of het bovenste laagje dat van je nagel af ‘bladdert’. Dit is duidelijk verminderd, vooral bij mijn duimen.

Verder voel ik me fitter en ik zit veel lekkerder in mijn vel! Ik blijf dus nog lekker even doorgaan met het innemen van mijn vitamientjes, want het bevalt me prima en ik kan het iedereen aanraden! :)

Hebben jullie ervaring met Vitamine B complex? Ben je het om een bepaalde reden gaan slikken en heeft het uiteindelijk geholpen? Ik ben erg benieuwd!

Liefs, Nena (www.twitter.com/nenaburger)