vrijdag 19 augustus 2011

10 dingen die ik heb geleerd over bloggen

Beautylab.nl bestaat nu zo'n 2,5 jaar en tijdens mijn tijd in Texas hield ik ook een web-log bij. Ik ben geen blog expert, maar ik heb gaandeweg een aantal belangrijke dingen geleerd over bloggen en die wil ik graag met jullie delen. Misschien heb je er wat aan als je besluit om ook te bloggen. Ik ben ook erg benieuwd hoe de mede-bloggende lezeressen hier over denken. Deel je mening bij de comments!










1. Wees jezelf. Altijd. En dan bedoel ik echt altijd. Schrijf met je eigen woorden in je eigen stijl. Schrijf alsof je tegen je beste vriendin praat, dat is wat ik doe. Op deze manier creëer je al snel een eigen, vlotte schrijfstijl. Doe jezelf niet beter voor dan je bent. Iedereen maakt wel eens foutjes en niemand is perfect. Don't pretend to be someone you're not. Mensen prikken daar doorheen en het is ergerlijk.

2. Maak grenzen. Blog je over seks? Bikinilijnen harsen? Persoonlijke kwesties zoals de reden waarom je naar de dokter moest vanochtend of waarom jij en je vriend het hebben uitgemaakt? It's all good, maar bedenk wel dat het niet altijd wenselijk is om TOO personal te worden. Een bepaalde doelgroep zal hiervan smullen, een andere zal je juist weer afstoten. Bepaal dus van te voren waar je wel en waar je niet over wil/gaat bloggen en hou je hier aan. Ik heb besloten om nooit meer over mijn relatie te bloggen en mijn (toekomstige) vriend niet te noemen in mijn blogs.

3. Wees niet bang om jezelf voor schut te zetten. Dit heeft ook een beetje met nummer 1 te maken. Ik ga make-up loos op foto's, laat mijn vetrolletjes zien, mijn acne littekens op mijn rug en mijn rampenhuid. Ik schaam me er niet voor, het is nu eenmaal wie ik ben en in de meeste gevallen doe ik het ook om een punt te maken. Nobody's perfect, ik dus ook niet. Ik post spelfouten en heb wel eens verkeerde info doorgegeven. It happens.

4. Ga relaxed met kritiek om. Ik doe mijn best om geen spelfouten te maken (ik ben nooit een ster geweest in Nederlands en ik heb problemen met -d en -t op het einde), maar het komt nog wel eens voor dat ik fouten maak. Als jullie comments achterlaten waarin jullie me verbeteren op spelfouten of andere informatie, dan voel ik me niet beledigd. En dat zou niemand moeten zijn. Ik pas het aan, bedank voor de opmerking en ga verder met mijn leven. Ik kan er alleen maar van leren. Dit is nuttige kritiek. Soms heb je ook onnuttige kritiek. Dat laat ik voor wat het is ;-)

5. Regelmaat. Hoe vaker je blogt, hoe vaker men terugkomt om je site te bezoeken. Je moet je blog zien als een baby die je moet onderhouden. Of als je preciousssssss. Of een kat. Die moet je regelmatig aandacht geven en elke dag wat te eten geven. Nu zeg ik niet dat je geen goede blogger bent als je een dagje (of meerdere) overslaat, maar maak het niet te lang. Verwaarloos je blog niet. Take care of it like a pet. Heb je een bloggersblock? Gewoon doordouwen en schrijven met die handel. Schrijf over van alles wat er in je opkomt. Zo had ik dus zojuist een bloggersblock en terwijl ik hier van baalde vroeg ik me af wat ik de afgelopen tijd eigenlijk had geleerd van bloggen. And here we are. Een onderwerp. Never give up!

6. Variatie. Persoonlijk houdt ik van afwisseling. Beauty, fashion, outfits, filmpjes, recepten, looks, iets over celebs, iets over wat bizars, een discussie, een boek review, iets over haar, een film review, een feelgood post, een how-to, etc. Het houd mijn blog fris, up-to-date en levendig. Het is entertaining en informatief at the same time.

7. Sfeer. De sfeer op jouw blog bepaal je zelf. Jij bepaalt hoe jij op comments ingaat, als je überhaupt op comments reageert, iets wat elke blogger zou moeten doen als je het mij vraagt. Jij zet de toon. Jij bent de moderator van de comments. Zorg dat elke commenter respectvol is naar de andere commenters toe en wees dat zelf ook. Grijp in waar nodig. Wat vinden jullie van de sfeer op Beautylab? Ik vind het hier eigenlijk wel chill, de laatste tijd wel wat spammers, maar dat heb ik achter de schermen opgelost.

8. Zet geen zak chips (pot met snoep, pak koekjes of een reep chocola) naast je computer. Het is op zonder dat je er erg in hebt, trust me! Neem af en toe een pauze van het bloggen om vierkante oogjes (en een starende, afwezige blik) te voorkomen. Sport wat meer of neem wat vaker de fiets of de benenwagen. Als blogger heb je de neiging om achter je computer te wonen, jezelf vol te stouwen met eten en vervolgens dicht te groeien. Wees je hiervan bewust en probeer het te voorkomen!

9. Besef je dat het bloggerwereldje niet de echte wereld is. In het echte leven krijg ik echt niet zo veel complimentjes als dat jullie me hier op mijn blog geven hoor! Keep it real. Ga vooral niet naast je schoenen lopen en denken dat je heel wat bent op basis van comments. Natuurlijk vind ik het leuk om jullie lieve comments te lezen over mij, maar ik besef me tegelijkertijd dat ik er gewoon lekker nuchter onder moet blijven.

10. Wees dankbaar voor elke persoon die tijd maakt om naar jouw blog te surfen. Time is precious (my preciousssssssss), en ik voel me vereerd dat jullie je tijd graag spenderen op Beautylab.nl! Serieus, ik heb de beste baan ter wereld, maar zonder bezoekers was me dit nooit gelukt. Ik dank u allen #muchasmany want jullie zijn THE BEST!

Until next time,
Serena Verbon