dinsdag 26 juli 2011

How-to: haal meer energie uit je eten!

Soms heb je van die ochtenden (dagen, weken, maanden) dat je niet vooruit te branden bent! 's Ochtends heb je perse die sterke kop koffie nodig om wakker te worden en als je rond een uurtje of 3 niet snel wat zoets tot je neemt val je zeker weten flauw! Toch kun je met een kleine aanpassing in je eetgewoonte stukken meer energie krijgen zonder behulp van caffeine of zoetigheid. Lees hieronder de tips op een rijtje.






Eet wat vaker
Wij eten omdat het lekker is en wij eten om onszelf in leven te houden. Eten geeft ons de energie die wij nodig hebben op een dag. Als je je eten goed weet te doseren gedurende de dag dan heb je geen last van dipjes of appelflauwtes. De meeste mensen eten slechts 2 tot 3 maaltijden op een dag. Ontbijt, lunch en avondeten. Wat ik doe is zo'n 4 tot 5 maaltijden op een dag eten. Dit zit een beetje in mijn genen (een echte indo eet de hele dag door), maar uiteindelijk is het een goede manier om de hele dag door voldoende energie uit je eten te halen. 

Als je 3 maaltijden op een dag eet dan eet je gewoonlijk wat grotere maaltijden, maar na zo'n flinke maaltijd ervaar je misschien die beruchte after-diner-dip. Je lichaam verbruikt veel energie om het voedsel te verteren, dus hoe groter de maaltijd hoe meer energie je lichaam nodig heeft en hoe vermoeider je wordt. Door vaker kleinere maaltijden te eten hoeft je lichaam minder hard te werken en zal je dus meer energie krijgen. Ik eet mijn ontbijt rond een uur of 8, dan eet ik een boterham om 10u, een lichte lunch om 12.30u, een stukje fruit om 15u en avondeten om 18u. 


Eet iets vlak voordat je gaat slapen
Voordat ik ga slapen neem ik iets wat 'low-glycemic food' genoemd wordt, eten dat langzaam koolhydraten/glucose afbreekt. Voorbeelden zijn groenten, noten, sommige fruitsoorten en dingen met meergranen. De meeste mensen slapen zo'n 8 uur op een avond, dat betekent 8 uur geen eten en dat is behoorlijk lang. Als je wakker wordt is je lichaam eigenlijk een beetje uitgehongerd en het is dan ook erg moeilijk om op te staan. Om meer energie in de ochtend te krijgen is het dus raadzaam om iets te eten vlak voordat je gaat slapen (een handje noten, een tomaat, een appel of een plakje roggebrood). I know, zoiets wordt met de meeste dieten sterk afgeraden, maar ik betwijfel of je er nu echt zo veel van aankomt. En bovendien zijn dit tips voor meer energie, niet voor een slanker lichaam :)


Eet fruit op een lege maag
Fruit is licht verteerbaar dan bijvoorbeeld brood of ontbijtkoek. Je lichaam heeft maar 30 minuten nodig om een stukje fruit te verteren terwijl ander eten al gauw zo'n 1 tot 3 uur in beslag neemt. Voor snelle energie is fruit dus een aanrader. Elke ochtend neem ik een kopje citroensap met heet water voor een zuivere huid, maar ook hiervan krijgt mijn lichaam energie (en vitamientjes!).


Easy on the meat!
Persoonlijk ben ik te dol op vlees om een vegetariĆ«r te worden, maar ik probeer wel wat bewuster met vlees om te gaan. Ik heb het niet perse nodig, ik kan best een paar dagen zonder. Ik ben dol op groenten, garnalen en vis (SUSHI!!) en als broodbeleg hoef ik niet altijd vleeswaren. Vlees is rijk aan eiwitten en vet en het is dan ook wat lastiger te verteren dan de meeste andere soorten voedsel. Na een flinke steak of sparerib heb ik dan ook altijd een onwijze after-diner-dip. Minder vlees eten zorgt voor meer energie in je lichaam. Bovendien is het nog goed ook, ethisch gezien.


Drink voldoende
Je lichaam bestaat voor 2/3 deel uit water en je hebt elke dag dan ook voldoende water nodig om alles op peil te houden. Gedurende je slaap drink je niet, dus dat betekent dat je de rest van de dag zo'n 8 glazen vocht zou moeten binnenkrijgen. Water is het beste, maar groene thee en vruchtensap of siroop zorgen ook voor voldoende vocht.


Eet meergranen
Voedsel met meergranen bevatten koolhydraten die langzaam worden afgebroken in het lichaam. Als je vaker voor meergranen kiest zul je merken dat je lichaam gedurende de dag meer energie heeft dan als je kiest voor voedsel met snel verteerbare koolhydraten. Sure, ze geven je meteen energie, maar dat is ook zo weer weg. Meergranen zorgen voor een constante bron van energie, de hele dag door.

Afternoon Dip
Vier uur cup-a-soup! Wie kent deze slogan niet. Het is waar, vaak krijg je rond een uur of 3 - 4 onwijze trek in iets lekkers, iets om je lichaam even wat meer energie te kunnen geven. Een cup-a-soupje, een bakkie pleur of een Mars reep, anything will do. Probeer de koffie en de zoetigheid te laten staan en ga in plaats daarvan voor een appel, banaan, grapefruit, kiwi, sinaasappel of perzik. Een cup-a-soup, bouillon of een donkerbruine boterham is ook prima. Iets met suiker geeft je misschien wel energie, maar dat is niet van lange duur. Een stuk fruit of iets met meergranen is van langere duur waarmee je het weer tot het avondeten kan volhouden.

Ik hoop dat deze tips van pas komen. Sinds ik wat vaker voor groente, fruit, noten en meergranen kies en wat minder voor suiker merk ik dat ik meer energie heb. Ik heb meer fut en ik ben gedurende de dag wat scherper en alerter. En dat zonder koffie! 

Until next time,
Serena Verbon