zaterdag 25 juni 2011

Koken met Serena: Dr. Pepper Kip

Dr. Pepper, mijn favoriete frisdrankje! Via de geweldige website The Pioneer Woman ontdekte ik een recept waarin ze Dr. Pepper gebruikt om het vlees in te stoven en ik was natuurlijk - als echte Dr. Pepper fan - meteen enthousiast! Ik ben geen keukenprinses, maar dit MOEST ik gewoon proberen. Omdat de gebruikte ingredienten niet in Nederland te koop zijn maakte ik mijn eigen variatie op dit recept, die ik Dr. Pepper Kip heb genoemd. Hieronder de video waarin ik jullie laat zien hoe je deze heerlijke malse kippenboutjes maakt in een zoet en pittig sausje.



Ingrediƫnten:
  • 10 kippenboutjes
  • een grote ui
  • 500 gram tomatenpuree
  • Dr. Pepper, een fles of 2 blikjes
  • Palmsuiker of bruine basterdsuiker (optioneel)
  • Madam Jeanette of een andere peper

Zoals je in de video kan zien is de voorbereidingstijd erg simpel. Gewoon ui snijden, kip marineren met peper en zout en er bovenop leggen, tomantenpuree en Dr. Pepper erover heen gieten, de Madam Jeanette snijden en erin mikken, eventueel een blokje palmsuiker of bruine basterdsuiker toevoegen (als je de saus iets zoeter wil hebben) en klaar!

Het enige is dat je daarna goed wat geduld moet hebben. Ik heb mijn kippenboutjes in totaal zo'n 4 - 5 uur laten stoven. De sappen zijn dan heerlijk in de kippenboutjes getrokken die zo mals zijn dat het vlees van het bot afvalt als je er al naar kijkt. Het sausje is zowel pittig als zoet. NOMNOMNOM!

Eet de kip met rijst, gebakken aardappeltjes of op een broodje, zoals ik doe. Lekker op een wit bolletje of een afbakbroodje met zure komkommertjes.

Eet smakelijk!

Until next time,
Serena Verbon