zondag 8 mei 2011

Wisten jullie dit over zonneproducten?


Nu het steeds zonniger wordt in Nederland met de zomervakantie bijna om de hoek leek het me interessant om een artikel aan zonneproducten te wijden. De laatste jaren zijn zonneproducten steeds belangrijker geworden lijkt het wel, van alle kanten wordt er op gehamerd dat smeren met SPF een absolute must is. I couldn't agree more. Toch is er nog veel onduidelijkheid over zonneproducten. Breng je eerst je dagcreme aan en dan zonnebrand, of andersom? En kun je SPF bij elkaar optellen? Lees verder voor de antwoorden op deze vragen en meer interessante informatie over zonneproducten.


Een veel gemaakte fout met zonneproducten is dat men te weinig aanbrengt en plekjes overslaat. Nu hoef je uiteraard geen hele fles leeg te kieperen, maar per persoon wordt aangeraden om minstens 30 ml zonnebrand over je hele lichaam te verdelen om alles te kunnen bedekken. Breng je minder aan dan geeft het je niet de juiste bescherming tegen de schadelijke UV-stralen. Een vuistregel is dat als je de helft aanbrengt van de aanbevolen hoeveelheid (in dit geval dus 15 ml) je slechts de bescherming krijgt van de wortel aan SPF. Ja, nu gaan we wiskundig worden. Eenvoudig uitgelegd: als je 15 ml SPF 30 aanbrengt wordt je lichaam slechts met √ 30 = SPF 5 (om precies te zijn SPF 5,48) beschermd. Dat scheelt dus echt enorm! Zorg dus altijd dat je voldoende zonnebrand over je lichaam verdeeld.

Ook is het belangrijk om regelmatig opnieuw zonnebrand aan te brengen. Sterker nog, er wordt aangeraden om dit elke 2 uur te doen en sowieso na zwemmen, zweten en afdrogen. De zon breekt de werkzame stoffen af die de zonnestralen tegenhouden en daarom is het nodig om je lichaam regelmatig opnieuw in te smeren.


Plekjes zoals oren, de achterkant van je knieen, je voeten en zelfs oogleden worden vaak overgeslagen, maar ook daar kan je verbranden. Denk ook aan je lippen, de zon kan ze behoorlijk uitdrogen. Gelukkig bestaan er inmiddels genoeg lipbalms, lipsticks en zelfs lipglossen met SPF waarmee je je lippen kunt voorzien van een mooi kleurtje en tegelijkertijd beschermd.

Wat ook veel mensen denken is dat je SPF bij elkaar op kunt tellen. Bijvoorbeeld; ik gebruik een serum met SPF 10, een dagcreme met SPF 15 en daaroverheen een zonneproduct met SPF 15. Bij elkaar breng ik dus SPF 40 aan op mijn gezicht, whoohoo! Goed bezig! Mag ik je dan even uit de droom helpen, want zo werkt het helaas niet met SPF. Je kan het namelijk niet bij elkaar optellen! Je beschermd je huid met de hoogste SPF die je aanbrengt, in dit geval is dat dus SPF 15.



Als je je gezicht wil beschermen tegen de zon is het belangrijk om te kijken welke soort zonnebrandcreme je hebt. Afhankelijk van de soort is het belangrijk om eerst zonnebrand aan te brengen en vervolgens je dagcreme in plaats van andersom. Zonneproducten kun je onderverdelen in 2 soorten: chemische en fysische.
  • De chemische soort maakt een verbinding in je huid waardoor het je effectief beschermd tegen de zon. Deze soort zonneproducten werken namelijk het beste als ze direct op de 'blote' huid worden aangebracht.

  • Fysische zonneproducten zijn te herkennen aan de ingredienten Titanium Dioxide en Zinc Oxide. Voor deze producten maakt het niet uit of ze je direct op je huid of over een dagcreme heen aanbrengt. 



Check dus de ingredienten van je zonneproduct om erachter te komen met welke soort je te maken hebt. Bij twijfel zou ik altijd eerst het zonneproduct smeren en vervolgens de dagcreme. Overigens zijn doorzichtige zonneproducten vaak chemisch en witte, melkachtige producten vaak fysisch. Omdat chemische zonneproducten tijd nodig hebben om de verbinding in je huid aan te gaan is het verstandig om 20 tot 30 minuten na aanbrengen te wachten voordat je de deur uit gaat.


Omdat ik bang ben dat mijn pigmentvlekken in mijn gezicht donkerder worden gebruik ik een erg hoge factor voor mijn gezicht, namelijk SPF 50. Op mijn lichaam gebruik ik SPF 30. Ik verbrand praktisch nooit, maar ik wil er later niet als een rimpelig pruimpje bij lopen en het risico op huidkanker wil ik al helemaal niet lopen. 'Maar' hoor ik je nu denken 'als ik een hoge factor gebruik dan word ik totaal niet bruin. Bovendien heb jij makkelijk praten Sereen, jij bent al bruin van jezelf'. True, ik heb een tintje, maar ik hou er van om bruin te worden hoor! Ik zie er dan leuker en gezonder uit vind ik zelf. En ik word ook echt wel bruin, alleen het duurt gewoon wat langer. En als ik dan eenmaal bruin ben geworden ondanks de hoge SPF blijf ik nog langer bruin ook met minder kans op vervellen. En dat zonder risico op huidkanker, een verbrande huid en kans op rimpelvorming.


Als laatste wil ik jullie deze bekende tip meegeven; gebruik geen zonneproducten van vorig jaar. Na een jaar verliezen zonneproducten hun effect en na 3 jaar zijn ze compleet nutteloos. Het beste is dus om elk jaar een nieuwe fles aan te schaffen. En nu jullie weten dat je het zo vaak opnieuw moet gebruiken en minimaal 30 ml per keer moet smeren raakt deze fles echt wel op hoor, don't you worry!

Ik hoop dat jullie wat wijzer zijn geworden op het gebied van zonneproducten en dat jullie deze zomer verantwoord zullen smeren. Happy tanning!

Until next time,
Serena Verbon