vrijdag 15 april 2011

Uitslag Enquete


Een paar dagen geleden vroeg ik jullie om de allereerste BeautyLab.nl enquete in te vullen en dat hebben jullie massaal gedaan, mijn dank hiervoor is groot! Binnen een dag had ik ruim 1600 ingevulde enquetes binnen en hier ben ik ontzettend blij mee. Jullie zijn the best readers e-varrr! Het werd ook wel eens tijd dat ik ging bepalen wat mijn doelgroep nu eigenlijk is en tips en verbeterpunten zijn altijd nuttig (en hier doe ik ook altijd wat mee!) Natuurlijk zijn jullie ook nieuwsgierig naar de uitkomst, want wat heb ik er precies uit kunnen concluderen?


Hieronder volgt een hele interessante, maar lange lap tekst. Ik hoop dat jullie alles even willen doorlezen, in ieder geval het laatste gedeelte, want ik vind het belangrijk dat jullie dit weten. Ik zal de tekstjes afwisselen met geinige plaatjes om jullie een beetje scherp te houden!

Doelgroep
Geloof het of niet, maar van de 1688 keer dat de enquete was ingevuld waren er maar liefst 14 mannen/heren. Meer dan ik had verwacht! Maar we kunnen vaststellen dat het merendeel van mijn bezoekers voornamelijk bestaat uit vrouwen. Het grootste gedeelte van mijn bezoekers zit op de middelbare school (41%) en studeert (37%) en jullie zijn nog slimpies ook! Zo'n 40% van jullie doet Havo, Vwo of Gymnasium en 37% doet een HBO of universitaire opleiding. De meesten van jullie zijn tussen de 15 en de 18 jaar (36%) gevolgd door de leeftijdscategorie 19-21 (25%) en 22-25 (18%). Jullie maken je best wel schuldig aan lurkergedrag, maar liefst 40% heeft never nooit een comment geplaatst! De conclusie die ik hier uit heb kunnen trekken is dat mijn doelgroep bestaat uit intelligente vrouwen tussen de 15 en 25 jaar.

Frequentie
Meer dan de helft bezoekt BeautyLab.nl meerdere keren per dag. Dat snap ik ook wel als jullie voor een groot gedeelte uit scholieren en studenten bestaan. Tussen de lessen, colleges of het huiswerk maken door is mijn site natuurlijk welkome afleiding. Toch zijn er ook veel meiden die mijn site maar 1 keer per dag bezoeken (36%). Het merendeel bezoekt mijn site minimaal een jaar (60%) en slechts een klein gedeelte bezoekt mijn site sinds een paar weken of dagen (7%). De conclusie die ik hieruit kan trekken is dat jullie BeautyLab verslaafd zijn (hihi!) en dat jullie allemaal trouw blijven terugkomen. Dat is fijn om te weten! :-)


Invloed
Ruim 70% is het erover eens dat BeautyLab.nl hun koopgedrag en manier van denken over bepaalde onderwerpen beïnvloedt. Heb ik toch goed opgelet tijdens Nederlands - Betoog Schrijven ;-)

Stom
Er is niet zo heel veel ingevuld bij de minder leuke dingen van BeautyLab.nl, maar toch kon ik er wel eenheid in vinden, voornamelijk van technische aard. Velen van jullie zouden het handig vinden als je gemakkelijk van het ene naar het andere artikel kan klikken zonder eerst naar de homepage te klikken. Voor die mensen heb ik alvast een heugelijke mededeling: dat is al mogelijk! Scroll naar onderen en klik op nieuwer of ouder bericht om respectievelijk naar een nieuwer of ouder bericht te gaan. Ik heb sinds gisteren deze balk nu ook bovenaan de pagina gezet, zodat hij sneller opvalt in het vervolg. Blogger werkt nu eenmaal anders dan Wordpress, het is wat beperkter in zijn lay-out en plug-ins, dus dit is de enige manier om snel naar een ander artikel te hoppen.


Verder wordt de lay-out niet mooi gevonden, staan er te veel banners in de rechterkolom en laadt de pagina langzaam. De lay-out blijft voorlopig zo, ik vind het mooi. Het logo zal wat worden aangepast en ik twijfel over een andere achtergrond, maar ik zal de lay-out niet meer opfleuren met allerlei tierelantijnen (wel een erlenmeyertje hier en daar!). 

De banners en advertorials zijn noodzakelijk om inkomsten te genereren en zullen dus ook gewoon blijven staan en blijven komen. Ik werk zo'n 32 uur per week aan de site (naast mijn andere baan van 32 uur per week) wat samen dus neerkomt op een werkweek van 64 uur. Omdat ik dit niet lang zal trekken ben ik bezig om van 4 dagen per week naar 3 dagen per week te gaan met mijn werk in het ziekenhuis. Omdat ik dan minder zal gaan verdienen heb ik juist de extra inkomsten via mijn site hard nodig om het financiële gat weer te dichten. Geen banners = geen extra inkomsten = meer dagen werken in het ziekenhuis = minder artikelen. Ik denk dat jullie me wel begrijpen nu ;-)


De Battle wordt best vaak genoemd als niet leuk zijnde. Misschien is het leuker en interactiever als ik er een poll aan verbindt waarop men kan stemmen? Of misschien is het leuker om het wat strijdlustiger aan te pakken, bijvoorbeeld dat de verliezer zijn allerlelijkste foto op haar eigen blog moet plaatsen of dat er juist wat te winnen valt voor de winnaar? Input please!

Meer budget willen jullie zien! Ik had geen idee van mijn doelgroep, maar nu ik weet dat er veel meiden komen tussen de 15 en de 18 snap ik dit verzoekje. Dat moet lukken hoor!

Het laden van de pagina gaat soms langzaam door Intense Debate, het comment systeem. Vele malen beter dan blogger's eigen comment systeem (dat is echt een ramp), maar ik vind het soms ook vervelend. Als ik een nieuwe site neem zal dit probleem opgelost zijn! Maar tot die tijd dus nog even balen van tijd tot tijd...

Meer filmpjes zeggen jullie? Kan wel geregeld worden, maar ik plaats er best veel al zeg ik het zelf. Minimaal 2 per week (vaak zijn dat er 3 per week), zeker de laatste tijd en nu al helemaal met het Battle filmpje erbij. I'll see what I can do for you! ;-)


Leuk
Ik kan hier niet alles neerzetten want jullie noemden heel veel verschillende dingen op (dankjewel hiervoor!), maar wat me opviel is dat jullie in het algemeen blij zijn met de afwisseling en dat jullie de humor, originaliteit, spontaniteit en eerlijkheid waarderen in mijn artikelen. Oh, en jullie zijn dol op mijn filmpjes! Good to hear, zeker na alle negatieve puntjes, hahaha! De afwisseling blijft er in. Het zal voornamelijk over beauty gaan, maar ik wil zeker meer gaan doen op fashiongebied. Daarnaast wil ik me ook meer richten op lifestyle zoals boeken en film-reviews en kookrecepten.

Mij ontmoeten?
Dat was eigenlijk meer bedoeld als grappige uitsmijter, maar super leuk om te weten dat jullie mij graag in het echt willen ontmoeten. Ik doe daar niet moeilijk over, dat weten jullie, en het liefst zou ik jullie allemaal een keer apart uitnodigen hier! Het leukste aan mijn site vind ik jullie, de bezoekers. Het is fijn om te zien dat mijn artikelen worden gelezen en dat ik jullie kan inspireren en soms zelfs uitlokken tot een comment! 

Een leuke comment staat voor mij voor waardering, want jullie vinden het dan kennelijk de moeite waard om een beetje van je tijd in te leveren door je mening te geven en iets persoonlijks te delen. En daar ben ik dan weer blij mee, zelfs een beetje trots op. Ik lees alle comments, wisten jullie dat? Behalve als jullie commenten op een ouder artikel, dan zie ik die nog wel eens door de vingers. Als er vragen gesteld worden in een comment probeer ik die te beantwoorden, en soms is een comment heel grappig en persoonlijk dat ik wel even MOET reageren, maar op veel neutrale comments (leuk! mooi! staat je goed!) reageer ik niet. Maar ik lees alles! Door deze interactie (via comments, maar ook via twitter, facebook of e-mail) heb ik soms echt het gevoel alsof ik een band heb, alsof ik jullie een beetje ken, of leer kennen. En dat is wat bloggen zo leuk maakt voor mij. Het contact en de interactie met jullie. Pak al mijn site-inkomsten af en stuur me nooit meer persberichten of producten, I don't care. Als jullie blijven commenten dan blijf ik bloggen.


Anyways, ik zit al een tijdje te broeden op een winactie van het jaar. Een winactie die zo tof is dat je op de dag van de uitslag een kriebel in je buik voelt. Op twitter stelde ik een paar voorbeelden voor; een designer bag, een stedentrip, een megagroot supersonisch beauty pakket of... een shopdagje met mij inclusief zakgeld. En bijna iedereen was voor de shopdag! Echt leuk! Ik ga het idee nog een beetje uitwerken en ik zal de winactie aankondigen in mijn 100e YouTube video. En die is al snel! I'll keep you posted!

Zo, dat was een hele lap tekst. Ik snap dat jullie ondertussen in slaap zijn gevallen of tussendoor even een break moesten nemen. Ik ben nu ook wel toe aan een kopje groene thee, dus...

Until next time,
Serena Verbon