maandag 14 maart 2011

Mijn oordeel: Clinique 3-stappen-systeem


Zo, de tijd vliegt! Het is alweer een kleine maand geleden dat ik begon met het gebruiken van de Clinique 3-stappen-systeem producten en vandaag deel ik graag mijn mening over deze producten. De meningen onder de bezoekers zijn erg verdeeld merkte ik. Zo belandde dit systeem op nummer 2 in de Beauty Black List, maar uit comments begreep ik dat het voor anderen weer geweldig spul bleek! Er is natuurlijk maar 1 manier om erachter te komen wat deze lijn voor mij doet en dat is zelf uittesten...


De celdelingscyclus van de huid is 28 dagen en daarom ben ik van mening dat je skincare producten minimaal 28 dagen moet testen voordat je er een betrouwbare review over kan gaan schrijven. Ik heb de producten 's morgens en 's avonds gebruikt, dus tweemaal per dag, zelfs op vakantie in New York (was nogal wat gewicht in de koffer, maar hee, alles voor de site!).

Zoals ik jullie in het vorige artikel liet zien heb ik na het invullen van een vragenlijstje producten voor de droge gemengde huid meegekregen. Of deze keuze juist is geweest durf ik niet met zekerheid te zeggen (ik ben namelijk van mening dat ik een vette huid heb). Ik heb rampenverhalen gelezen over droge, schilferige huidjes en over de tonic die enorm prikte, maar daar had ik dus geen last van. Er werd mij aangeraden om slechts eenmaal met het watje + tonic over mijn huid te gaan, maar eigenwijs als ik ben deed ik dit de eerste keer natuurlijk zo'n stuk of 5 keer. Mijn huid prikte alleen op plekken waar ik open wondjes had (er zit alcohol in de tonic), maar ik heb er geen droge, trekkerige huid van gekregen. Zelfs niet na 28 dagen dus. Er zit menthol in de tonic wat voor mij niet had gehoeven, de menthol damp prikte namelijk wel een beetje in mijn ogen, maar verder voelde de tonic daardoor wel lekker verkoelend aan.

Reinigen, de stap die hiervoor komt, deed ik in combinatie met een facial brush. Soms in de douche, soms bij de wastafel. Het gaf mijn huid een lekker fris en schoon gevoel. Mijn gezicht trok helemaal niet na gebruik, wat aangeeft dat het een hele milde reiniger is en dat vind ik zelf erg fijn.

De moisturizers waren, naar mijn mening, toch te gevoed voor mijn huid. Het trok deels goed in, maar er bleef een glanzend laagje achter op mijn huid wat natuurlijk niet wenselijk is. Voor een nachtcreme maakt me dit niet zo veel uit, maar voor een dagcreme wel.

Hoewel mijn huid er absoluut niet slechter van is geworden kan ik ook niet zeggen dat mijn huid enorm is opgeknapt. Mijn linkerkin, de probleemzone, bevat weliswaar geen relief meer, toch bleven er nog wel puistjes bijkomen gedurende het gebruik. Het Clinique 3-stappen-systeem heeft mijn huid zeker geen schade aangebracht, maar het deed helaas ook niet heel veel extra's voor mijn huid. Alhoewel ik wel moet zeggen dat de rest van mijn gezicht, mijn voorhoofd met name, er wel gladder en schoner uitziet en de poriĆ«n op mijn wangen zijn kleiner geworden zodat mijn gezicht er wel egaler uitziet.

Kunnen jullie je het artikel Skin Crisis nog herinneren? Mijn huid was er toen zo aan toe:

En deze foto maakte ik vandaag:



Een milde verbetering zoals je ziet, maar in mijn ogen nog te weinig om heel erg lovend over het Clinique 3-stappen-systeem te zijn. Maar ik zou het ook weer niet nomineren voor de Beauty Black List, want slecht vind ik de producten zeker niet. Ach, ik weet ook niet, misschien verwacht ik ook wel te veel van skincare producten. Ik hoop stiekem gewoon op een wondermiddel die met 1 nachtje slapen al mijn puistjes en littekens wegtovert! Gezien de prijs snap ik dat mensen teleurgesteld kunnen zijn in deze producten, vooral als het niets extra's voor je huid doet. Mensen die een droge huid kregen met velletjes en dat soort ongein, ik denk dat jullie of een hele gevoelige huid hebben of gewoon producten hebben meegekregen die niet geschikt zijn voor jullie huidtype...

Zo, en dat was mijn oprechte en welgevormde mening over deze beruchte lijn van Clinique. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Welke skincare lijn zal ik nu uitproberen? Hebben jullie aanraders?

Until next time,

Serena Verbon