zaterdag 19 maart 2011

Eyeshadow brushes: de 4 musthaves

Oogschaduw en oogschaduwkwasten heb ik pas sinds een paar jaar ontdekt. Voorheen gebruikte ik alleen mascara, kohlpotlood en sporadisch een enkele kleur op mijn ooglid, aangebracht met mijn vingers natuurlijk. Het aanbrengen van oogschaduw met meerdere kleuren zorgt voor meer diepte en is echt niet alleen weggelegd voor een professionele visagist. Iedereen kan het, maar het is wel een aanrader om goede kwasten aan te schaffen. Hieronder laat ik aan jullie zien welke 4 kwasten goed zijn om mee te beginnen. Deze kwasten gebruik ik zelf het meest en ze gaan dan ook altijd mee op reis. Wat mij betreft zijn dit echte musthaves! It's all you need to make a professional eyelook!


van boven naar beneden; pointed crease, fluffy blending brush, blending brush en een compacte, stompe smudge brush.


Een blending brush is echt een must! Ik heb graag 2 verschillende soorten, een fluffy en een 'compacte'. Deze compacte is van MAC, nummer 217. Compactere blending brushes zijn wat voller en wat steviger en daarmee kun je sneller en beter blenden dan met een fluffy. Ze zijn doorgaans korter dan een fluffy en lopen minder 'wijd' uit. Ook zijn ze geschikt om de basiskleur aan te brengen op je bewegende ooglid.

 
Hier breng ik een basiskleur aan met de compacte blending brush.

Ik weet niet precies hoe ik deze kwast moet noemen, maar op de kwast zelf staat 'smudge'. Deze is van Sephora en het nummer is 14. Het is een korte, stompe, compacte kwast waarmee je een mooie scherpe en gepigmenteerde lijn kunt zetten, bijvoorbeeld onder je oog of zelfs in je crease (maar ik heb voor mijn crease de voorkeur voor een speciale crease kwast).

Hier breng ik een lijn aan onder mijn oog.

Met een pointed crease brush breng je heel goed een compacte, scherpe lijn aan in je crease. Het is een taps toelopende kwast, vrij stevig en compact. Deze is van Crown Brush, ik kocht hem bij de stand op de IMATS, maar ze hebben ook een online shop.

Met de pointed crease kun je goed een donkere kleur in je crease aanbrengen.

Ah, de fluffy blending! Perfect voor als je een kleur wat lichter boven je crease wil aanbrengen en als je een highlighter wil aanbrengen onder je wenkbrauw. Met een fluffy kun je ook blenden, maar wat subtieler. Wil je flink goed blenden dan duurt dat langer met een fluffy vergeleken met een compactere, dus als je harde lijnen wil vervagen zou ik voor de compacte blending gaan. Wil je lichtjes wat aanbrengen of subtiel blenden, ga dan voor de fluffy. Deze die ik heb is van MAC, nummer 224.

Hier breng ik een highlighter aan en blend ik die lichtjes uit.

Vervolgens pak ik de compacte blending brush en beweeg ik die van links naar rechts in mijn crease om de harde lijnen te vervagen. Met een goede, compacte blending brush is dat een fluitje van een cent!

Met de pointed crease vervaag ik de lijn onder mijn oog zodat het een licht smokey effect krijgt.

Met slechts een lijntje kohlpotlood en mascara is de look nu af!


Voor deze look gebruikte ik de trio-quad van LORAC.

Met goede kwasten heb je het halve werk al gedaan, ze maken het veel makkelijker om je oogmake-up goed aan te brengen. Goede kwasten zijn vaak wel wat aan de prijs, dus het is nogal een investering. Daarom, als je nog geen oogschaduwkwasten hebt, raad ik je aan om in ieder geval deze 4 soorten kwasten aan te schaffen. Deze 4 kwasten zijn ideaal om mee te beginnen en vaak heb je niet eens meer kwasten nodig dan dit. Dus 2 soorten blending brushes, een crease brush en een stompe smudge brush. Ik ben van mening dat je beter 4 losse kwasten kunt kopen van goede kwaliteit in plaats van een hele set aanschaffen waarvan je de helft niet eens gebruikt, bij wijze van.

Kwasten van dierenharen zijn wat oogschaduw betreft de beste keuze, omdat deze haren het pigment beter vasthouden dan de doorgaans gladdere synthetische haren. Ook in kwasten van dierenharen zit verschil, voornamelijk merk je dit in de zachtheid van een kwast. Varkensharen bijvoorbeeld zijn goedkoper en harder/grover dan de haren van een geit of een marter. Dit merk je erg in de prijs! Kwasten van MAC zijn kwalitatief erg goed, maar helaas wel zo rond de €24 per stuk. Neem daarom eens een kijkje in de webshop van Crown Brushes als je iets voordeliger uit wil zijn (let wel op, ze verkopen ook synthetische kwasten of een mix van natuurlijk en synthetisch haar).

Als je een kwast in real life gaat aanschaffen kun je hem ruw over je hand heen halen. Laat het veel haartjes los? Laten liggen die handel... Goede kwasten horen geen haartjes los te laten (dit was een tip van visagist Clayton Leslie).

Good luck iedereen! 

Until next time,
Serena Verbon