woensdag 9 februari 2011

Video: Serena's Haar Tips


Vaak ontvang ik vragen (en complimentjes, dankjewel!) over mijn haar, de laatste tijd steeds meer eigenlijk. Nu ben ik zelf ook best tevreden met mijn volle bos, maar ik krijg soms het idee dat jullie me zien als een Hair Guru, hahaha! Ik ben natuurlijk geen professionele haarstylist, but I got some tips up in my sleeve for y'all. Hierboven beantwoord ik de meest gestelde vragen over het haar. 


Dus, als je je haren wil laten groeien moet je ze simpelweg niet knippen. En omdat je wel mooie, lange haren wil kweken moet je ze extra goed verzorgen zodat je bij de kapper kan wegblijven. Naar de kapper gaan om de zoveel weken is maar een richtlijn natuurlijk. Ik bedoel, de meeste mensen gaan standaard 2 keer per jaar naar de tandarts, ik ook, maar als je je gebit echt goed onderhoudt zou je in principe net zo goed jaren weg kunnen blijven. Om de zoveel weken naar de kapper is daarom echt geen noodzaak.

Dode gespleten haarpuntjes zijn meestal de reden voor een kappersbezoek. Althans, voor mij. Ik probeer zo min mogelijk hitte apparaten te gebruiken. De stijltang is echt Evil met hoofdletter E. Zulke dingen worden wel 200 graden Celsius, wisten jullie dat? Dat is behoorlijk heet. Je kunt een broodje afbakken  bij die temperatuur gedurende 7 minuten!  Sommige meisjes stylen hun haren iedere dag. En ondanks dat je dan een beschermend serumpje gebruikt en de allerbeste keramische platen met supersonische aanbaklaag, it doesn't matter. Je haren gaan naar verloop van tijd gewoon kapot. Gebruik de stijltang dus gewoon niet, of met mate. En als je de stijltang pakt, zorg dan dat je je haren beschermd met hitte bestendige producten, speciaal bedoeld in combinatie met de stijltang.

En met föhnen net zo. Als het even kan föhn je gewoon niet, en anders zo kort en zo koud mogelijk. De lengte verkort je door na het haren wassen een tulband op je hoofd te dragen zodat de handdoek alle vocht vast opzuigt. Daarnaast kun je föhnen op de koude stand in plaats van de warme.


Ik heb nog een zelfverzonnen regel: You can never use too much conditioner! Ha! Ik smijt er altijd behoorlijk wat in, and I love it. Iedere wasbeurt gebruik ik conditioner of een haarmasker en eens in de zoveel tijd behandel ik mijn droge punten met een speciaal kuurtje, zoals het DIY haarmasker van laatst.
Na het douchen een verzorgende leave-in conditioner of een serum erin en dat is het beste wat je kan doen, wat verzorging betreft. 

Probeer je haren niet altijd los te dragen, ze schuren over je kleding heen en kunnen op deze manier ook gaan splijten. Borstelen doe je altijd op droog haar. Natte haren rekken sneller uit en dat vergroot de kans op breken van het haar.

Als je je haren wil laten groeien, stop dan met het gebruik van chemische middelen zoals bleken en verven. Je moet je haar in topconditie houden en ook al lijkt het glanzend en gezond na een verfbeurt, het is beter om je haren gewoon te laten zoals ze zijn. Henna is een natuurlijke haarverf die de gezondheid van het haar wel ten goede komt, maar dit kan je niet gebruiken op geverfd haar (dat zou dan eerst moeten uitgroeien).

De rest van de tips vertel ik in de video, ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Mochten er nog meer vragen zijn wat betreft het haar, haarproducten of you name it, stel ze bij de comments en dan zal ik proberen om ze allemaal zo goed mogelijk te beantwoorden. Ik weet niet alles natuurlijk, maar try me.

Until next time,

Serena Verbon