donderdag 10 februari 2011

Easy Brown Smokey Eye - foto tutorial


Oogschaduw, hoe moet dat? Ik weet dat er veel meiden zijn die volop oogpotlood en mascara gebruiken, maar ook graag eens een keer oogschaduw willen gebruiken om bijvoorbeeld smeulende smokey eyes te creëren. Zelf ben ik pas sinds 3 jaar écht into oogschaduw, dus ik snap jullie dilemma. Hoe begin je? Lees hieronder mijn stap-voor-stap foto tutorial die jullie hopelijk een stukje op weg kan helpen.




We beginnen met een naked eye. Alle make-up is verwijderd en de wenkbrauwen zijn eventueel bijgetekend. Als je je wenkbrauwen bijtekent raad ik jullie aan om dat vooraf te doen. Prime your eyes! Het gebruik van een eyeshadow primer is echt een must als je wil dat alles goed op zijn plek blijft zitten en niet smeltend in je oogplooi verdwijnt. Ik gebruik de primer van Micheal Todd, maar de Hema en de Etos hebben ook eyeshadow primers in hun assortiment en zijn meer budget-proof. 

Met een NYX Jumbo pencil in Black Bean of een vettig zwart oogpotlood kleur je je gehele bewegende ooglid in en ongeveer de helft van de onderkant van je oog zoals hierboven. Dit hoeft niet netjes omdat we het straks gaan smudgen.

Met je vingers of met een redelijk grote (brede) oogschaduwkwast veeg je nu het zwarte potlood uit. Veeg niet te enthousiast, anders houd je geen kleur meer over. Probeer een klein beetje boven je crease (die plooi) te vegen.

Neem een donkere oogschaduw kleur naar keuze, bijvoorbeeld antraciet, pikzwart, aubergine of donkerbruin. Ik gebruik de kleur Unflappable uit de MAC limited Peacocky collection. Pak je oogschaduwkwast en dep/draai hem stevig in de oogschaduw zodat er voldoende schaduw op je kwast zit. Tik je kwast af tegen de rand om overtollig schaduw kwijt te raken (anders valt dat allemaal onder je oog) en breng het met een deppende beweging op je ooglid en onder je oog aan

Om het geheel mooi in elkaar over te laten lopen pak je een lichte, matte oogschaduw kleur (hoeft niet perse mat, maar ik vind dat bij deze look erg mooi). Ik gebruik hier een kleur uit een Stila palletje van me, een cremekleur met een zachtroze ondertoon. Deze kleur breng je met een deppende beweging aan onder je wenkbrauw en dient meteen als highlighter. Vervolgens pak je een kleur die een paar tinten lichter is dan de donkere kleur op je oog. Ik neem een bronze/donkerbruine kleur uit hetzelfde Stila palletje. Met een fluffy blending kwast breng ik deze kleur aan in mijn oogplooi en iets erboven. Bekijk je oog tussendoor open en dicht, zodat je goed kan zien tot waar je de oogschaduw kunt aanbrengen. Ik beweeg mijn kwast van links naar rechts en laat de donkere kleur langzaam wegsmelten met deze bronze/bruine kleur. Gebruik een wattenstaafje of een kleinere kwast voor blenden onder je oog.

Na een tijdje vegen lopen de kleuren mooi in elkaar over. Eventueel kun je de lichtere kleur met je fluffy blending kwast opnieuw aanbrengen onder je wenkbrauwen en hier en daar wat corrigeren (als je bijvoorbeeld te ver omhoog hebt gewerkt met de donkere kleuren). Alle harde lijnen moeten na het blenden weg zijn. Als je niet tevreden bent blend je net zo lang door tot je het wel bent, er valt van alles te corrigeren namelijk. Het duurt even voordat je het blenden goed onder de knie hebt, maar met wat geduld of beginnersgeluk moet het je zeker lukken! ;) Maak de look af met een streepje vloeibare eyeliner (een oogpotlood valt bij deze kleuren in het niet) en mascara. Eventueel kun je de highlighter ook aanbrengen in de ooghoeken. Gewoon met je pink, hop, even deppen.

Wat ik zelf altijd moeilijk vind is het volgende: tot waar trek je de 'streep' oogschaduw, waar stop je met aanbrengen? Als je de foto hierboven goed bekijkt zie je dat de oogschaduw de lijnen van mijn wenkbrauw en oog volgt. De streep onder mijn ogen trek je als ware door in een soort denkbeeldige lijn omhoog (richting het einde van je wenkbrauw) en de oogschaduw aan de bovenkant laat je naar beneden komen in een lijn die gelijk loopt met de lijn van je wenkbrauw. Vandaar dat ik jullie aanraad om eerst je wenkbrauwen bij te tekenen voordat je begint, dat maakt het 'vormen' makkelijker. Hieronder nog even hetzelfde plaatje met de lijnen voor de duidelijkheid.

Op deze foto heb ik overigens nog een streepje donkergrijze glitter eyeliner gezet, met mijn Eye Kandy Cosmetics kit die ik scoorde op de IMATS. In het echt schittert het veel meer dan hier op de foto, lovely!

En dan zijn we aan het einde gekomen van mijn allereerste eyelook foto tutorial! Als er nog tips zijn om mijn tutorial te verbeteren, let me know, want ik ben van plan om er nog meer te maken op deze manier. Alles wat je nodig hebt voor deze look zijn 3 kleuren oogschaduw (een lichte, een medium en een donkere kleur), oogpotlood, mascara en 2 soorten kwasten; een aanbrengkwast (compacte kwast) om de kleur goed op je ogen te krijgen en een fluffy blending kwast om het geheel mooi in elkaar over te laten lopen. 

Als je een oogschaduw n00b bent en alles eerst even wil uitproberen kun je een budget-proof setje oogschaduw aanschaffen van bijvoorbeeld Essence of Catrice en de kwasten kun je scoren bij de Hema. Ik bedenk me net dat mijn zusje Larissa laatst een Essence Quatro had gekocht met kleuren waarmee je bovenstaande look kunt maken! Ze heeft een tijdje terug voor het eerst smokey eyes bij zichzelf weten te creëren, trots dat ik was! Klik hier voor haar artikel.

Succes!

Until next time,
Serena Verbon