dinsdag 1 maart 2011

DIY: van hanger naar oorbel en vice versa

Ken je dat? Je ketting is kapot of je bent 1 van je favoriete oorbellen verloren. What to do, what to do? Weggooien kun je niet over je hart verkrijgen, dus waarom geef je ze geen tweede leven? Met een klein beetje creativiteit tover jij je hanger om tot een oorbel of je oorbel tot een hanger. Kijk maar even mee.



Vaak zien oorbellen er zo uit. Gewoon als hanger aan een haakje. Haal de hanger van het haakje en rijg hem aan een eenvoudige ketting. It's simple like that! Eventueel moet je er nog een oogje tussen doen om de hanger 'goed' te laten vallen, maar vaak is dat niet eens nodig.

Tadaaa! Je oude oorbel heeft weer een nieuw leven als hanger aan een ketting. 

Van hanger naar oorbel is minstens net zo makkelijk, maar je hebt er wel een oorknopje voor nodig en tangetjes om het ringetje te verwijderen.

Hierboven zien jullie een oude ketting van me die ik eigenlijk nooit draag. En dat terwijl de hangers wel heel cool zijn.

Hier zien jullie de ring waarmee de hanger vast zit aan de ketting.

Met twee tangetjes buig ik het ringetje open. Ik zoek eerst de naad op en houd vervolgens het ringetje vast met beide tangen. Dan beweeg ik langzaam de ene tang naar voren en de andere tang naar achteren. Dit is de beste manier om een ringetje open te buigen.

Verwijder nu de hanger van het ringetje en de ketting.

Zoek een mooi, klein oorknopje op. Ik heb er eentje met een steentje.

Steek het knopje door het gaatje van de hanger heen...

En prik hem in je oor. Tadaa! Simple like that! Je maakt op deze manier heel gemakkelijk een oorbel van een hanger.

Omdat het trendy is om asymmetrische oorbellen te dragen is het geen probleem als je in je andere oor het andere oorknopje draagt of de andere (grotere) hanger. It's all good. Toen ik jonger was deed ik dit altijd met een kruis hanger. In mijn ene oor had ik een groot kruis en in mijn andere oor een eenvoudig knopje, very Madonna.

Tangetjes koop je bij een hobbywinkel zoals Pipoos, maar ik zag ze geloof ik ook bij de Xenos. Ik hoop dat ik jullie op leuke ideeen heb gebracht en dat jullie je oude sieraden een nieuw leven kunnen geven op deze manier. Succes!

Until next time,
Serena Verbon