donderdag 20 januari 2011

Onderweg: Kiboots


Tijdens het Bobbi Brown Bloggers Event ontmoette ik de lieve Elise van ILoveBeautyNews.nl. Ze zag er super fashionable uit met haar kekke laarsjes. 'Die wil ik ook!' schreeuwde ik al wijzend naar haar voeten. 'Het zijn Kiboots', vertelde ze me, 'handgemaakte laarzen van Oosterse tapijten en echt leer'. Ik was meteen verkocht! Nog geen week later plaatste ik een bestelling voor mijn eigen paar Kiboots.


Kiboots is een Nederlands fashion merk opgericht in de zomer van 2010. De bedenkers zijn Jovanna Kruitbosch en Martijn Lugtigheid. Back in the day, toen hippies over de hele wereld aan het roadtrippen waren, heeft er ooit iemand bedacht om resten Kilim tapijt en stukjes leer tot laarzen te naaien. Niet met de beste fashion bedoelingen, maar puur om kosten te besparen. Op een dag kwamen Jovanne en Martijn een oud paar van dit soort laarzen tegen en waren op slag verliefd. Ze namen het idee naar een hoger level en begonnen met de productie van nieuwe laarzen van Kilim tapijt en leer. Ze doopten deze laarzen 'Kiboots'. 


Kilim tapijten komen uit het gebied tussen de Balkan en Pakistan. Deze tapijten zijn handgeweven en gemaakt van natuurlijke materialen en verfstoffen. Sommige Kilims die in de Kiboots zijn verwerkt zijn heel oud en hebben een echte geschiedenis. Jovanna en Martijn reizen het hele gebied af op zoek naar mooie tapijten voor in hun laarzen.


Kiboots zijn stuk voor stuk met liefde en zorg gemaakt op de originele en authentieke manier. Dit gebeurt onder goede omstandigheden. Geen kinderarbeid dus, en bij de productie wordt er geen gebruik gemaakt van gevaarlijke chemicaliĆ«n.  

Kiboots zijn uniek en one-of-a-kind. Het paar dat ik heb uitgekozen zal dus niemand anders op de hele wereld hebben, just me! Dat geeft me echt een leuk en bijzonder gevoel, alsof de laarzen echt speciaal voor mij zijn gemaakt. Dat is toch gaaf? Daarnaast zijn de laarzen eerlijk en fairtrade en dragen ze bij aan een betere en duurzame toekomst. Ze hebben echt zo'n vintage feel door de Kilim, en ik ben gek op die cognac-achtige kleur van het leer. Ik kan niet wachten om mijn Uggs te verruilen voor deze coole boots!




Kiboots is te koop in stores in Amsterdam, Alkmaar en Utrecht. De verkooppunten staan op de site. Ik heb echter via hun webshop besteld, de extra verzendkosten bedragen €8,95. Elise zei dat ik de maat moest nemen die ik altijd heb, dus koos ik voor maat 39. Ik heb voor dit patroon gekozen omdat ik de streepjes leuk vond, en er zit een beetje roze en mintgroen in, I like it! De prijs van Kiboots is € 169,95 of €179,95 per paar. 


Ik kan me best voorstellen dat Kiboots niet jouw style zijn, maar het concept en het idee erachter is natuurlijk geweldig! Wat vinden jullie van Kiboots? Hadden jullie ook mijn paar gekozen, of toch liever een ander model?

Until next time,
Serena Verbon