vrijdag 21 januari 2011

Heb jij Make-up Agorafobie?

Vandaag las ik een interessant, yet shocking, artikel. Volgens een onderzoek van Superdrug (yes, die geweldige Britse drogisterijketen) waar 3000 Britse vrouwen aan hebben meegewerkt zet 1 op de 3 vrouwen geen poot buiten de deur zonder een FULL FACE make-up. Zelfs een carrière kan eronder gaan lijden, want 6 van de 10 vrouwen zou zonder make-up niet eens de werkvloer op durven. Maar wat ik nog wel het ergste vind is dat 1 op de 10 vrouwen niet zonder make-up gezien wil worden door hun bloedeigen ouders. Say what?!


And oh, there's more. Meer dan een derde van de vrouwen denkt dat ze hun relatie te danken hebben aan make-up, omdat ze er van overtuigd zijn dat ze zonder make-up hun eega niet hadden aangetrokken bij hun eerste ontmoeting. En naar mate de relatie vordert zijn deze vrouwen nog steeds niet overtuigd van hun eigen natural beauty. De gemiddelde vrouw wacht zo'n 2,5 maand voordat ze haar 'naakte' gezicht laat zien. En dit is echt ongelofelijk, maar liefst 14% van de vrouwen staat extra vroeg op om zichzelf op te maken voordat haar partner wakker wordt!

Wat werk en carriere betreft, stellen vrouwen make-up in een heel hoog vaandel. Een op de vier vrouwen denkt dat ze zonder make-up geen promotie zal krijgen en 37% denkt dat het management zal vinden dat ze zichzelf niet goed verzorgen. Dit is grappig want uit een ander onderzoek wat ik ooit heb gelezen is gebleken dat vrouwen zonder lipstick worden gezien als slimme carrièrevrouwen terwijl vrouwen met rode lipstick worden gezien als domme bimbo's. Tja.

Toch kan ik me er wel ergens in vinden. Ik ben niet bang om zonder make-up de straat op te gaan (sterker nog, ik draag het amper als ik naar mijn werk ga omdat ik altijd haast heb), maar ik vind wel dat ik er leuker uitzie MET. Ook al is het maar een likje mascara, wat blush en een lipgloss. Ik voel me dan mooier en zekerder en dat straal je uit. En omdat je straalt ben je aantrekkelijker en zal je meer opvallen op de werkvloer, denk ik. Dus ik snap de verbanden wel.

Toch vind ik het, sorry dat ik het zeg, een trieste zaak als je gewoon je huis niet uit durft zonder een full face make-up. Dus foundation, oogschaduw, alles. Sure, make-up ziet er verzorgd en representatief uit en voor sommige banen is dat een must. Maar als je gewoon een boodschapje gaat doen is het toch niet noodzakelijk? Je hoeft je toch niet te schamen voor het gezicht wat God je gegeven heeft? Full Face opmaken omdat je ouders even op bezoek komen en eerder uit je bed smeagollen voordat je partner wakker wordt en jouw naked face ziet...come on! Je bent wie je bent en bij mensen zoals je ouders en je partner zou je je JUIST zonder make-up op je gemak moeten voelen en jezelf moeten kunnen zijn, zonder te schuilen achter je mooiere make-up masker.

Dus, wees eens eerlijk. Hebben jullie make-up agorafobie of niet? En wat vinden jullie van de uitkomst van bovenstaand onderzoek, hadden jullie het verwacht of verkeren jullie net als ik in een lichte shocktoestand?

Until next time,
Serena Verbon