donderdag 30 september 2010

Review: Boots Extracts - Mango Sugar Scrub



Het moest er toch een keertje van komen, een negatieve review. Normaal gesproken schrijf ik liever over producten die me zeer goed zijn bevallen zodat ik echt een leuke beauty buy heb voor jullie, maar soms is het ook wel handig om te weten wat je juist NIET moet kopen. Tenminste, als het aan mij ligt. 


De Boots Apotheek zijn apotheken die naast het leveren van medicijnen ook leuke beauty- en verzorgings producten verkopen. In Nederland zijn er slechts 6 filialen, maar lucky bastard als ik heb er gewoon eentje tegenover mijn huis zitten. Ik loop er dan ook regelmatig naar binnen om even te snuffelen. Zo ontdekte ik de Extracts lijn, een fairtrade lijn die per product enkele ingrediënten bevat die voor een eerlijke prijs zijn gehandeld. Van de Extracts lijn heb ik een lekkere grote pot (400 ml) Sugar Scrub in de geur Mango. Dat leek me wel wat! De prijs voor deze grote pot is €8,95.


Wat me meteen opvalt is dat deze scrub Sugar Scrub wordt genoemd terwijl het hoofdingrediënt zout is. Ok, verderop in de ingrediëntenlijst komen we ook suiker tegen maar toch voelde ik me al een beetje bedonderd. Een ander hoofdingrediënt is minerale olie en allerlei soorten was en paraffine - bijproducten die ontstaan bij de productie van petroleum (aardolie). De scrub bevat ook een piepklein beetje sheabutter en mango extract, de fairtrade ingrediënten die groot op de verpakking worden genoemd. 

Er is behoorlijk veel marketing 'going on' zoals jullie zien. Deze scrub bevat grotendeels goedkope en niet natuurlijke ingrediënten en slechts een fractie is wel natuurlijk en fairtrade terwijl dat dan wel weer groot op de verpakking wordt vermeldt. Eigenlijk wel stiekem, maar Boots is natuurlijk niet de enige die deze marketing truc doorheeft. Er zijn ontzettend veel merken die dit doen.


De structuur van de scrub is heel compact. Ik ken alleen zoutscrubs die kunnen bewegen (als je de pot schuin houdt loopt de scrub van de ene naar de andere kant met een structuur als dikke stroop) maar deze scrub blijft muurvast in de pot zitten, zelfs als je de pot op zijn kop houdt. Dit komt natuurlijk door de was die in de scrub zit, die maakt het wat harder. De kleur is tropisch geel en de geur is goddelijk! Echt een heerlijke, licht zoete geur van rijpe mango's en zandstranden.

Zodra de scrub mijn huid raakt denk ik, vreemd. Heel vreemd. De scrub voelt namelijk heel erg vettig (like, extreme!) en smeert heel traag als iets super plakkerigs en kleverigs uit over mijn huid. Het gaat helemaal niet soepeltjes zoals ik gewend ben bij de meeste scrubs. De scrubdeeltjes zijn niet te grof en niet te fijn en het scrubt op zich wel aardig, maar dat vettige! Nee! Ik heb armhaartjes en de scrub bleef er na afspoelen gewoon in vastkleven. Je zag het gewoon zitten, een soort witte was. Ik keek nog eens goed naar de ingrediënten en de scrub bleek ook paraffine te bevatten, beter bekend als kaarsvet. 

Allerlei soorten was en kaarsvet stop je toch niet in een scrub? Het is te vettig, het legt een laagje over je huid heen die je er gewoon niet met warm water kan afspoelen. Sterker nog, ik sopte mijn lichaam nog eens goed na met douchegel en nog steeds bleef het laagje aanwezig. Ik stapte onder de douche vandaan, droogde me af, zonder resultaat. Ik stapte opnieuw onder de douche en herhaalde alle stappen, maar het vettige laagje bleef. Ik trok mijn pyama aan en alles kleefde er aan vast en in plaats van een schoon gevoel gaf deze scrub me juist een viezig, vettig en plakkerig gevoel. Ik voelde me helemaal meh.


Mijn huidtype voor mijn lichaam is normaal, die van mijn zusje Larissa is droog (heel erg droog). Zij had een iets minder plakkerig gevoel dan ik, maar toch bleef er een viezig, vettig laagje over haar huid heen kleven die ze niet prettig vond aanvoelen. Ik kan helaas niet veel goeds over deze scrub kwijt. De prijs voor zo'n grote pot is echt niet duur, maar wat wil je als je het vult met allerlei goedkope ingrediënten. Ook vind ik het niet eerlijk dat deze zogenaamde fairtrade lijn slechts een piepklein beetje fairtrade ingrediënten in dit product stopt maar er wel mee te koop loopt op het etiket. Ik stel me toch iets anders voor van een fairtrade product. Daarbij komt ook nog het feit dat de wassoorten zorgen voor een vieze, onafwasbare, vettige laag over je huid. Daar is niets voedends aan hoor, het is puur plakkerig en kleverig als je het mij vraagt. Het enige pluspuntje is de geur, die is echt yummy!

Laat je niet verleiden door de geur dames. Deze scrub heb ik regelrecht de vuilniszak ik gemikt, en zoiets doe ik niet vaak bij producten. Mocht je een extreem droge huid hebben en geen problemen hebben met een sticky laagje dan is deze scrub allicht iets voor jou. Zo niet, lekker laten staan. 

Dit is echt het eerste product waar ik zo negatief over ben op mijn site. Ik snap dat het minder leuk is om te lezen maar ik stond er echt gewoon versteld van, ik moest het toch even aan jullie kwijt. Ik wilde er in eerste instantie niet over schrijven en nam contact op met Boots. Waarom is deze scrub zo plakkerig vroeg ik. Als antwoord kreeg ik dat ze liever niet wilden dat ik een negatieve review zou plaatsen, en dat het nagevraagd zou worden in Engeland, misschien dat zij een verklaring hadden.  Ik heb daar toen heel lang niets op gehoord. Na nog een mailtje van mijn kant kreeg ik te horen dat ze me een nieuw exemplaar zouden toesturen omdat het misschien om een productie fout ging. Het nieuwe exemplaar heb ik nog steeds niet binnen, en dit speelt al vanaf juli. Sorry Boots, dan toch maar de review online.

Overigens is mijn zusje wel tevreden over deze Boots mascara, mascara en dagcreme.

Until next time,
Serena Verbon