vrijdag 2 juli 2010

Tanden poetsen met zeep!

Vroeger was het een hele normale straf om iemand zijn mond met zeep te laten wassen als diegene iets had gezegd dat niet door de beugel kon. Maar ik heb geheel vrijwillig mijn tanden gepoetst met handgemaakte zeep. Wil je weten waarom?


Laten we eens een kijkje nemen naar de ingrediënten van mijn huidige tandpasta:

Silica is een chique woord voor zand, wisten jullie dat? Niet zo gek voor een brightning formule, dat zand schuurt mijn glazuur praktisch weg waardoor het gladder en witter lijkt. 

En Sodium Lauryl Sulfate is het omstreden ingredient (afgekort SLS) dat slecht in de publiciteit staat. Waarschijnlijk toegevoegd zodat het lekker gaat schuimen. Klik hier voor een site die de feiten over SLS op een rijtje heeft gezet. 

Fluoride schijnt ook niet goed te zijn voor onze tanden, in tegenstelling tot wat we altijd dachten. Ik weet nog dat we op de basisschool bekertjes fluoride kregen en daar moesten we onze mond mee spoelen, op een gegeven moment werd dit afgeschaft. Fluoride schijnt giftig te zijn. Voordat het als gaatjes-bestrijder in tandpasta's werd gestopt werd het gebruikt als rattengif en insecticide. Uit een heel erg groot onderzoek onder scholieren in de jaren 80 is gebleken dat het wat gaatjes betreft niets uitmaakt of een tandpasta fluoride bevat of niet. Klik hier voor gedetailleerde info over fluoride.


Glycerine is prima voor je huid, het is een echte moisterizer. Maar hebben je tanden dat ook nodig? Glycerine legt een laagje om je tanden heen waardoor je tanden schoon en glad aanvoelen en waardoor je tanden zogezegd worden beschermd tegen invloeden van buitenaf zodat je geen gaatjes kunt krijgen. Maar doordat glycerine je tanden voorziet van een laagje heeft je glazuur geen kans om glazuur bij te maken. Glazuur bijmaken kan namelijk alleen als je tanden echt schoon zijn, dus zonder laagje, en met calcium en fosfaten in je dagelijkse voeding. Het is noodzakelijk om iedere dag glazuur bij te maken omdat we iedere dag worden blootgesteld aan zaken die ons glazuur ook weer afbreken.

Sodium Saccharin is een zoetstof trouwens, zodat de tandpasta lekker smaakt. Zoetstoffen in tandpasta, how ironic.

Goed, ik heb jullie genoeg bang gemaakt geloof ik. Toch raad ik aan om even je eigen tandpasta te checken thuis om te kijken of ze ook van dit soort ingrediënten bevatten. Dan heb je je partner in ieder geval weer iets indrukwekkends te vertellen als jullie samen je tanden aan het poetsen zijn.


Maar waarom is tanden poetsen met zeep in plaats van tandpasta zoveel malen beter? Nou, er is wel onderscheid in zeep natuurlijk. Een zeep kan ook chemische ingrediënten, parfum en parabenen bevatten. Het is daarom wel noodzaak een (handgemaakte) zeep te gebruiken zonder toevoeging van geur- en kleurstoffen. Mijn moeder gaf me daarom een stukje 100% natuurlijke zeep waaraan ze honing had toegevoegd, zodat de smaak hopelijk wat zoeter en dus lekkerder zou zijn.

Natuurlijke zeep bevat geen van alle genoemde ingredienten hierboven. Geen zand, geen SLS, geen fluoride en geen glycerine. Doordat er nu geen "bescherm" laagje om mijn tanden en kiezen wordt gelegd heeft mijn glazuur, in combinatie met een dieet waarin calcium en fosfaten voorkomen, de kans om glazuur bij te maken. Bovendien is natuurlijke zeep een hele milde reiniger en is het uitermate geschikt voor gevoelige tanden.

Nu jullie de reden weten willen jullie vast ook weten hoe het was! Nou ik kan je zeggen dat het minder erg is dan jullie denken, maar lekker is anders. Ik maakte mijn tandenborstel nat en haalde hem een aantal keren over het stukje zeep heen totdat er wat schuim ontstond. En met dat schuim heb ik eens lekker mijn tanden zitten poetsen. Het verdeelde prima, maar die milde zeepsmaak in mijn mond is wel even wennen hoor, dat geef ik toe. Na afloop heb ik mijn mond vaker met water gespoeld dan normaal, zo'n stuk of 5 keer, om van die zeepsmaak af te komen.


Mijn tanden voelden lekker glad en schoon aan, eigenlijk nog iets gladder dan na tanden poetsen met tandpasta. Alleen miste ik wel die minty freshness! Maar volgens mijn moeder bestaan er ook speciale zepen om je tanden mee te poetsen en deze bevatten natuurlijke pepermunt olie en andere etherische oliën die zorgen voor een frisse adem. Dat horen jullie goed, er is gewoon een markt voor tandpasta-zeep. Ik geloof dat deze Tooth Soap zelfs vele tevreden klanten heeft in Amerika.

Mijn moeder's handgemaakte zeep had echter een pH van 9, terwijl mijn tandpasta een pH heeft van 7 (heb ik even op het lab gemeten). Poetsen met pH 9 is niet echt heel wenselijk, je wilt alles het liefst zo pH neutraal mogelijk houden. Ik las op de site van ToothSoap.com dat hun zeep wel een juiste pH heeft, ik denk dat ik daar maar eens een bestelling ga plaatsen!

Ik ga dit gewoon doorzetten, tanden poetsen met zeep. Ik ben goed overtuigd van de voordelen van deze methode en ik ben een groot voorstander van natuurlijke cosmetica. Toch een gek idee dat ik graag zo veel mogelijk natuurlijke producten gebruik en dan nog wel mijn tanden blijf poetsen met tandpasta die allemaal chemische ingrediënten bevat, toch? Als ik het dan toch doe, wil ik het ook wel graag goed doen.

Q: Zijn jullie geschrokken van de ingrediënten van je eigen tandpasta?

Until next time,
Serena Verbon