zaterdag 3 juli 2010

Summer Bummers: Backné (acné op je rug)

In mijn puberteit heb ik ontzettend veel last gehad van puistjes. Puisten op mijn gezicht, decolleté en rug. Nadat ik aan de pil ging kwam ik in een korte tijd 10 kilo aan (hello, striae!) en werden de puistjes in mijn gezicht minder. Maar die krengen bleven wel hardnekkig op mijn rug plakken met het gevolg dat ik nu een rug heb vol met donkere littekens. De foto hierboven is met flits, in het echt zijn ze nog net iets beter te zien.


De littekens zijn in de loop der jaren wel vervaagd maar ze zijn nog steeds aanwezig. En soms worden ze nog wel eens vergezeld van een verse puist. Het probleem is dat je zelf zo lastig bij je rug komt. Mijn moeder heeft me natuurlijk wel vaak geholpen maar ik wilde ook niet iedere dag aan haar mouw trekken om mijn rug te reinigen met allerlei acne spul. Gelukkig heb ik door ervaring wel een paar goede tips voor jullie om zelf je rug te reinigen en om te voorkomen dat het erger wordt.

Afspoelen
Nadat je hebt gesport is het aan te raden om meteen een douche te nemen. Als er zweet op je lichaam, en rug, achterblijft kan dit je poriën verstoppen waardoor er (meer) puistjes kunnen ontstaan.

Face wash? Body Wash!
Gebruik een reinigingsgel die ingrediënten bevat zoals salicylzuur of andere acne bestrijdende bestanddelen. Breng de gel aan op zo'n ouderwetse rug-schrob-borstel en was er je rug mee. Vichy Normaderm heeft een diepreinigende scrubgel die ook super is. Breng het dan met je handen aan en probeer zo goed mogelijk bij alle plekjes op je rug te komen (oefening baart kunst).

Tone it!
Na het douchen en afdrogen is het verstandig om je rug nog even na te gaan met een tonic. Het is vrij lastig om je eigen rug met een watje af te nemen, dus ALS je hulp in de buurt hebt (je moeder, broer of zusje, partner) vraag dan of zij het even voor je willen doen. Het is niet zo leuk om het steeds te vragen en je voelt je vast net zo bezwaard als ik toentertijd, maar geloof me ze doen het echt graag voor je. Ze houden van je en zien ook wel dat jij er mee zit, en als ze een helpende hand kunnen bieden staan ze voor je klaar. Als er niemand in de buurt is moet je wat acrobatische stunts verrichten, maar uiteindelijk lukt het je vast wel om een zo groot mogelijk deel van je rug af te nemen. Iets is beter dan niets!

Moisturize it!
Voordat je gaat slapen kun je er nog een creme opsmeren die puistjes tegengaat. De grooste die opknappen staan kun je aanstippen (als je erbij kunt) met een speciale stick die je puistjes indroogt. Laat het even intrekken voordat je in je bed stapt, om vetvlekken op je lakens (of je beertjes pyama) te voorkomen.

Hide it!
Donkere littekens, vlekjes, roodheid en puistjes kun je camoufleren door je huid bruiner te laten worden. Dat kan door de zon (remember, smeer je altijd in met een SPF!) en tegelijkertijd droogt de zon je puistjes ook uit. Als je niet met je rug in het openbaar gezien wilt worden zon dan in je eigen tuin. Je kan ook naar een zonnebank studio om daar vast wat bij te bruinen. Misschien durf je hierna wel beter met je vrienden naar het strand, zwembad, meertje, etc. Je kan ook een selftanner gebruiken natuurlijk! Maar dan heb je wel de hulp van een ander nodig omdat je vast vlekken gaat krijgen als je het zelf gaat doen. Als je echt een paar van die knoeperts op je rug hebt groeien kun je ze altijd nog insmeren met een (watervaste) concealer. Doe ik ook hoor! Als je de zon weer uitgaat vergeet dan niet je huid in te smeren. Denk niet, hoe droger hoe beter, ook je puistjesrug heeft vocht nodig!


Gebruik je haar als camouflerende sluier

Slim bekeken
Als je lange haren hebt en je schaamt je voor je rug, draag ze dan los en laat ze over je rug hangen. En als niemand kijkt doe je je haren omhoog zodat je rug toch nog wat zon vangt. Ik weet niet of ze er zijn, maar misschien bestaan er wel badpakken of bikini's die je rug bedekken. Als je er echt erg mee zit kun je altijd nog zo'n ding aanschaffen.

Last but not least
Zorg dat je je rug aan het einde van je douchebeurt reinigt. Als je na de reiniging nog even je shampoo en conditioner gaat uitspoelen kan het zijn dat er wat restjes hiervan achterblijven op je rug die je poriën daar kunnen verstoppen.

Ik hoop dat jullie wat hebben aan mijn tips! Als niets van bovenstaande tips helpt, bezoek dan alsjeblieft je huisarts die je kan doorverwijzen naar de dermatoloog. Ik weet hoe vervelend het is om je ergens voor te schamen en dat is echt niet leuk... vooral niet als de zomer er is en iedereen met blote ruggen loopt. Ik was altijd zo jaloers op meiden met een prachtige gebruinde egale rug! Ik heb op de een of andere manier mezelf met mijn littekenrug weten te accepteren, ik heb er nu geen problemen meer mee.

Until next time,
Serena Verbon

MAC VRAAG 3: Aan welk fonds heeft M.A.C zijn naam verbonden?