maandag 18 januari 2010

The Secret Garden Hammam Ritueel

Op een zondag vind ik het heerlijk om mezelf te verwennen met een warme douche en allerlei beauty producten. Ik neem er echt lekker de tijd voor. Een tijdje terug trokken de traditionele hammam producten mijn aandacht en besloot ik hier wat van te kopen om het uit te proberen. Inmiddels ben ik er zo'n fan van dat ik het wat groter heb ingekocht om het te verkopen via onze webshop, zodat jullie er ook van kunnen genieten.

Een hammam is een Oosters badhuis wat al eeuwen terug is ontstaan. Eerst voor mannen, later ook voor vrouwen. In de Oosterse cultuur weten ze al heel lang dat het heel belangrijk is om je lichaam schoon te maken en te verzorgen. Veel Marokkaanse vrouwen zweren nog bij deze traditionele, niet-chemische schoonheidsproducten zonder kleurstoffen, bewaarmiddelen en dierlijke ingrediënten. Traditionele hamam producten zijn zwarte zeep (met bijbehorende kesse), ghassoul en argan olie.

Hieronder leg ik jullie uit hoe je het The Secret Garden Hamam Ritueel uitvoert!

Stap 1: bereid je ghassoul voor
Ghassoul betekent letterlijk 'spul dat wast'. Deze vulkanische kleibrokken worden gevonden in het Marokkaanse Atlas gebergte en zijn rijk aan mineralen zoals magnesium en ijzer. De klei is vet absorberend, reinigt de huid van onzuiverheden en maakt het zo zacht als een babyhuidje!


Zet de waterkoker of fluitketel vast aan. Omdat de kleibrokken vrij grof en hard zijn vind ik het zelf prettig om ze eerst wat fijner te maken. Dit gaat uitstekend met behulp van een vijzeltje. Eerst een beetje stampen om de brokken te breken en vervolgens goed fijnwrijven.


Doe de fijngemalen ghassoul in een plastic afsluitbaar bakje en giet hierover het inmiddels kokende water. Bedek de ghassoul met precies voldoende water zodat alles meteen wordt geadsorbeerd. Sluit het bakje af met het deksel en neem het mee naar je badkamer.



Stap 2: Inzepen maar!
Zwarte zeep, ookwel Saboun Beldi genoemd, is een donkerbruine gel-achtige pasta die nauwelijks schuimt en een beetje apart ruikt. Het wordt gemaakt van zwarte olijven pasta. De zeep reinigt, verzacht en versoepelt de huid.


Ga even onder de douche staan zodat je lichaam vochtig is. Stap dan iets uit de straal, neem een flinke lik zeep uit de pot en masseer de zeep in op je huid. Ik vind het handig om bovenaan te beginnen en dan langzaam naar onderen te werken. Als laatste doe ik mijn gezicht.


Stap 3: Scrubben met kesse
Tegen de tijd dat je bij je voeten bent geëindigd zitten er zo ongeveer 5 minuten op, dit is lang genoeg om de Saboun Beldi goed genoeg in te laten werken op je huid. Neem nu een kesse (een stevige Marokkaanse scrubhandschoen) en scrub de zeep stevig van je lichaam af. Voor mijn gezicht gebruik ik een speciale facial exfoliating pad, onder andere te koop bij The Body Shop of de drogist (dit is milder voor je gezicht, een kesse is absoluut te grof!).

Stap 5: Moddergooien
Ooooh mijn huidje voelt nu al soft and glowy! Maar we zijn nog niet klaar. Stap nogmaals onder de straal vandaan en pak nu je bakje ghassoul klei (inmiddels veranderd in een smeuige modderige substantie) en breng de klei redelijk dik met ronddraaiende bewegingen aan op je gezicht en lichaam. Het scrubt heel mild en voelt een beetje fluffy aan. Ghassoul schijn je ook prima te kunnen gebruiken voor het haar, dit heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd, maar mocht het dus per ongeluk in je haar komen, no prob. Als je wat overhoudt laat je dit gewoon in je bakje zitten. Omdat het afsluit wordt het niet hard en kun je het weer gebruiken voor een volgende keer.


Als je je lichaam en gezicht hebt ingesmeerd met de modder laat je dit enige tijd zitten en intrekken. Vaak is 5 minuten ruim voldoende, dus als je net zoals bij de Saboun Beldi ook bovenaan begint ben je ongeveer klaar als je bij je voeten bent geeindigd. Spoel de ghassoul af, bovenaan beginnend, met ronddraaiende bewegingen voor extra exfoliatie.

Stap 6: Oil up!
Als het goed is voelt je huid nu zijdezacht! Tenminste, zo voelde het bij mij. Na het afspoelen dep je je huid droog en smeer je je in met de cosmetische Argan olie (ruikt minder sterk in vergelijking met de food kwaliteit). Wat olijfolie is voor Europeanen, is Argan olie voor Marokkanen. Deze honingkleurige olie wordt gewonnen uit amandelen van de vruchten van de arganboom. Het is rijk aan essentiële vetzuren en bevat het dubbele aan vitamine E in vergelijking met olijfolie. De anti-oxidantrijke olie wordt al heel lang gebruikt om huid, haar en nagels te voeden en te beschermen tegen de zon. Je huid wordt er zacht van en voelt lekker soepel en glad aan. Het trekt vrij snel in.





Zo zag mijn huid eruit na de TSG Hammam behandeling: zacht, glad, gezond en fris! Ik draag hier verder geen make-up, concealer, niets.

Heb je ook zin in een hammam bij je thuis? Dat kan met behulp van de TSG Hammam produkten. Je vindt ze in onze webshop onder 'Hammam Ritueel'. Foto's en uitgebreide produkt informatie volgen nog, maar mocht je vragen hebben hierover stel ze dan hier, ik beantwoord ze waarschijnlijk sneller dan dat ik de site heb geupdate.

En lijkt het jullie wat, zo'n traditionele hammam behandeling bij jou thuis?

Until next time,
Serena Verbon