vrijdag 4 september 2009

Traditioneel Chinees anti-verkoudheids recept

Laatst was ik met een Chinese vriend lekker sushi aan het happen in Nori, Den Haag. Of nou ja, ik was lekker sushi aan het happen, hij was meer aan het snotteren. Ik vond het zo sneu voor hem, want ik weet precies hoe vervelend dat is! Je voelt je gaar, je hoofd loopt vol, je concentreert je meer op het feit dat je zo onopvallend mogelijk je neus probeert op te halen dan op het gesprek etc etc. Tussendoor liep hij ook nog een stuk of drie keer naar het toilet om zijn neus te snuiten en onderweg snaaide hij servetjes van tafels zodat hij nog een reserve stash had. Been there, done that. Maar wat doe je er tegen?

Er schijnt een eeuwenoud Chinees recept te bestaan tegen verkoudheid waar ik tot op heden niet van op de hoogte was. Het is een echt insiders recept, want kennelijk houden ze het graag binnen hun community (hehe, geintje!). Maar ik vond het fantastisch en ik wil het recept dan ook graag met jullie delen. Of het echt werkt is een beetje de vraag, het is denk ik meer te vergelijken met een Westers kommetje kippensoep of een beschuitje. Typische "ik-ben-ziehieeeeek" foods & drinks weet je wel. Het smaakt in ieder geval de-lish!

Traditioneel Chinees anti-verkoudheids recept


[bron: Flickr]

Benodigdheden:
- Coca Cola (een blikje of genoeg voor een theemok vol)
- 1/2 citroen
- 1 cm dikke gemberwortel plak

Werkwijze:
- Snij de citroen (met schil) en gemberwortel (zonder schil) in dunne plakjes.
- Giet de Coca Cola in een steelpannetje en voeg hieraan de citroen en gember toe.
- Verwarm het geheel ongeveer 10 min. op medium vuur, het moet goed heet zijn.
- Giet alles in je favoriete "ik-ben-ziek" mok en neem kleine sipjes van je brouwseltje.

Nu je dit hebt gelezen denk je misschien, w000t?! Hete Cola? Ja hete Cola ja! Het smaakt echt heel erg lekker, de prik is er dan wel uit, maar je houdt een zoet (Coca Cola), pittig (gember) en fris (citroen) drankje over die ook nog eens goed is voor je keel. En wisten jullie dat Coca Cola van oorsprong was bedoeld als medicijn?



Mocht je een verkoudheids aanval of niesbui krijgen midden in een Chinees restaurant of sushi tent, geen nood! Vraag gewoon om dit bovenstaande recept. Ze hebben alle ingredienten in huis en zullen je echt niet uitlachen! ;)

Hebben jullie wel eens van dit recept gehoord?
En zo ja, vind je het lekker en werkt het ook bij jullie?

Until next time
~Serena Verbon