vrijdag 7 augustus 2009

Eyebrow Plastic

Kevyn Aucoin (helaas een aantal jaren geleden overleden aan een aneurisma = bloedpropje in de hersenen) was een hele talentvolle makeup artist. Ik zag hem voor het eerst bij een Oprah show waarbij ze slonzige schoolmoeders een make-over gingen geven. Ik kon mijn ogen niet geloven! De moedertjes (lees: joggingsbroek, kortgeknipt haar, bril en geen spoortje make up) leken serieus zonder grappen echte supermodellen! Kevyn wist als geen ander de mooie punten uit iemands gezicht te accentueren en de minder mooie te camoufleren.



Voor en na foto's. De verschillen zijn amazing!

Na de Oprah aflevering was ik zo onder de indruk van deze man dat ik meteen zijn boek Face Forward heb besteld, en later ook Making Faces. Persoonlijk ben ik van mening dat iedere visagist zijn boeken op zijn minst moet hebben doorgebladerd. Ik heb de boeken letterlijk verslonden, eerst alleen plaatjes gekeken, daarna ook de looks geprobeerd na te maken. Wat ik vooral fascinerend vond was het feit dat hij een persoon een totale transformatie liet ondergaan door slechts gebruik te maken van make-up. Het leek echt of zijn modellen (zowel celebs als niet-celebs) onder het mes waren geweest. Ik moest soms een paar keer kijken voordat ik in een persoon Gwyneth Paltrow, Drew Barrymore of Christina Ricci herkende.


Christina Ricci


Drew Barrymore


Gwyneth Paltrow (w0000t!?) kijk maar goed!

Kevyn maakte voor speciale looks namelijk gretig gebruik van een soort spul waarmee je je wenkbrauwen als ware kon camoufleren. Dan creeërde hij een nieuw stel wenkbrauwen die helemaal paste bij de look die hij voor ogen had. Wenkbrauwen zijn heel belangrijk in een gezicht omdat je hier heel gemakkelijk de uitdrukking en emotie mee kan bepalen of juist kunt veranderen.

Ik heb vele pogingen gedaan door dikke lagen concealer over mijn wenkbrauwen te smeren, maar dat werd echt heel lelijk en bovendien zag je mijn haartjes erdoorheen. Ik heb nooit geweten hoe dat wenkbrauw spul precies heette en waar je zoiets kon halen, tot ik er een paar weken terug spontaan tegenaan botste in een feestwinkel.


Eyebrow Plastic

Het werd eyebrow plastic genoemd en is niets meer en niets minder dan een harde was. Je neemt een beetje was uit de pot, wrijft het tussen je vingers totdat het zachter wordt, en smeert het vervolgens in een vloeiende beweging, met de haargroei mee, uit over je wenkbrauw. Als je het goed doet, zijn je wenkbrauwhaartjes meteen bedekt met een dun laagje was. Al je haartjes plakken strak tegen je huid aan. Waar normaal je wenkbrauwen horen te zitten, bevindt zich nu een glad oppervlak.



Om je wenkbrauwen perfect weg te werken is een goed dekkende concealer van belang. Zorg dat je deze wat dikker dan gebruikelijk over je wenkbrauwen uitsmeert. Vervolgens gebruik je je favoriete foundation en poeder en voilá. Je bent wenkbrauwloos!





Je kunt die lege plek boven je ogen gebruiken om een stel nieuwe wenkbrauwen te creeëren die passen bij een bepaalde look. Wenkbrauwen hebben door de jaren heen verschillende vormen en maten gehad, en soms was een bepaald model heel populair in een bepaalde tijd. Hieronder heb ik wat voorbeelden gefotografeerd uit Kevyn's beide boeken.


The sixties!


Golden Age


Geisha uit Japan

Ik heb uiteraard ook al wat zitten fröbelen met mijn eyebrow plastic en zie hieronder het resultaat;


Hier kijk ik gewoon normaal, ben ik niet een sad sad panda?

Met deze foto heb ik heel wat twitteraars in de maling genomen haha! Ik twitterde dat ik eindelijk mijn wenkbrauwen had afgeschoren, heerlijk zo makkelijk, met deze foto als bewijs. En iedereen stonk er lekker in!


Fouttt!!!

Ik heb alleen mijn wenkbrauwen gedaan op deze foto's, maar ik wil ooit nog eens een complete look uit Kevyns boeken nabootsen (of tenminste, een poging doen tot) waarbij de wenkbrauwen een belangrijke rol spelen. Ik kan echt uren zoet zijn met zoiets, lekker boven op mijn kamer lopen rommelen, spelen en experimenteren met make-up, love it! Ach, het houdt me van de straat he?

Zoals je op bovenstaande afbeeldingen kunt zien kun je met eyebrow plastic een hele andere uitstraling aan je look geven. Het balanceert een beetje op het randje van makeup en grime vind ik zelf. Het is superleuk om mee te experimenteren, als visagist zijnde, of als makeup liefhebber zoals ikzelf. Ik heb € 9,00 betaald voor mijn potje, maar het is een supergrote verpakking! Eigenlijk zonde, want dit is nou niet echt iets wat je iedere dag op je wenkbrauw zal smeren.

Ik heb nog zat over, dus als je het eens wilt proberen stuur me dan een mailtje met je adres en dan stuur ik je wat wax toe (genoeg voor een paar keer) voor de prijs van een postzegel. Ben namelijk erg benieuwd hoe jullie eruit zien met een ander stel wenkbrauwen, hihi! ^^

Wat vinden jullie van eyebrow plastic? Ik vind het een leuke makeup 'gadget' om voor de fun eens te gebruiken en de resulaten zijn WOW!

Until next time
~Serena Verbon