woensdag 6 mei 2009

Geitenmelk is goed voor elk!

Vroeger als klein meisje was ik dol op de kinderboerderij! Waar menig kind zijn papa of mama meteen naar de pasgeboren konijntjes meesleurde, trok ik mijn ouders mee naar de geitjes. Vooral de pasgeboren geitjes waren zó lief! Ze hobbelenden of sprongen in plaats van lopen en soms gingen hun oortjes opeens nieuwsgierig omhoog. Ik voerde ze altijd stro zodat ze in mijn buurt bleven. Ik heb toen iets gedaan met een geitje wat ik tot op heden nog regelmatig krijg te horen van mijn vader. Ik heb namelijk OOIT, VROEGER, een geitje aan zijn pootje getrokken (aaaaw!) toen hij weg wilde lopen. Maar ik was vier ofzo en ik wilde gewoon dat het geitje zou blijven want dat vond ik gezellig! Mijn vader maakt graag misbruik van elke situatie (als het woord geit of vroeger wordt genoemd) om dit verhaal in geuren en kleuren te vertellen aan iedereen die het horen wilt. Jep. Thank you daddy.



Heel af en toe maakt mijn moeder geitenmelk zepen. Ze vervangt dan het water gedeelte voor melk. Geitenmelk zepen zijn altijd heerlijk zacht en romig, vol en voedend. Het heeft vochtvasthoudende eigenschappen en is zo mild dat het zelfs geschikt is voor gevoelige (baby)huidjes of mensen met een huidaandoening zoals psoriasis of eczeem. Ik wil jullie graag wat meer over geitenmelk vertellen, en dan vooral over de goede eigenschappen die het heeft voor onze huid.

Momenteel liggen de volgende geitenmelk zepen in de shop:


Marigold


Oatmeal, Milk & Honey

Geitenmelk zit tjokvol vitamine A, B, C, D en E, eiwitten en mineralen zoals calcium, kalium en magnesium. Super voor een huid die wel wat voeding kan gebruiken!

Geitenmelk is rijk aan alpha-hydroxy-acids (AHA). AHA exfoliëren dode huidcellen en zorgen dat de nieuwe, gezonde huid die tevoorschijn komt een goede pH balans krijgt. Of je huid nu vet of droog is, geitenmelk helpt je de pH balans van je huid weer te herstellen. De exfoliërende werking zorgt tevens voor een ultra zacht en diep gereinigd velletje!

Geitenmelk is zo mild omdat de pH van geitenmelk heel dicht bij de natuurlijke pH van onze huid ligt. Dit komt omdat geitenmelk pH verlagende caprylzuur bevat (een AHA). Deze lage pH draagt bij aan het behouden van het beschermlaagje die een gezonde huid aanmaakt om een bacteriële invasie te voorkomen. Door de mildheid van geitenmelk is een geitenmelk zeep zeer geschikt voor de (over)gevoelige huid. Ook wordt het aangeraden bij huidaandoeningen zoals psoriasis en eczeem.

De moleculaire structuur van geitenmelk is anders dan die van koeienmelk. Geitenmelk bevat namelijk kleinere eiwitten en triglycerides (vetten). Met andere woorden, de eiwitten en vetten zijn opgebouwd uit minder bouwsteentjes en hebben dus kortere ketens. Hierdoor worden ze juist veel beter opgenomen door de huid, vandaar dat geitenmelk een natuurlijk moisturizing effect heeft.

Geitenmelk is te koop bij de meeste natuurwinkels (gepasteuriseerd) en bij de C1000 (gesteriliseerd). Vers is natuurlijk altijd beter! Misschien heb je geluk en verkoopt een boerderij bij jou in de buurt wel vers gemolken geitenmelk.



Recept - Milk Bath Soak
Melk is een eeuwenoud bekend beauty geheim voor een prachtige stralende huid. Zo staat Cleopatra bekend om haar fameuze Milk Baths. Laat je bad vollopen met heerlijk warm water en voeg hier 2-4 kopjes geitenmelk aan toe. Na dit bad voelt je huid superzacht, gevoed en soepel aan.

Until next time
~Serena Verbon