maandag 31 oktober 2011

Halloween: we're a culture, not a costume

Happy Halloween! Precies 6 jaar geleden was ik met Halloween in Amerika en I had the time of my life! Mensen versierden hun huizen, de hele week waren er enge horrorfilms op tv en de Halloween feestjes sloegen je om de oren. Het lab waar ik stage liep deed zelfs mee met een costume wedstrijd tegen de andere labs. Wij gingen als Grease. Achteraf was er een buffet waar iedereen scary foods had gemaakt. So much fun! Halloween kan echter ook niet fun zijn, iets wat ik me niet besefte tot ik op de volgende campagne stuitte...



Omdat ik zo dol ben op Halloween google ik vaak leuke food ideas, costume ideas, make-up tutorials, je kent het wel. Het hele sfeertje spreekt me aan. Voornamelijk omdat ik van verkleden houd, maar ook omdat ik het geweldig vind om te griezelen en een voorstander ben van tradities (zo ben ik ook gek op Sinterklaas en Kerst). 

Goed, tijdens mijn google sessies stuitte ik op de volgende campagne posters met de leus: 'we're a culture, not a costume'. Deze campagne is bedacht door studenten organisatie STARS (Students Teaching Against Racism) van de Ohio University. De posters vielen op en zijn wijd verspreid via tumblr en allerlei blogs, waardoor ze veel media aandacht hebben gekregen. 






Het doel van de posters moge duidelijk zijn: het is niet ok (lees: racistisch) om als een ras, cultuur of etniciteit verkleed te gaan. Ik vind het goed dat deze posters zijn verspreid en dat er aandacht aan wordt besteed, want nu ik het zo zie denk ik 'oh, dat kan écht niet!'. Terwijl ik er eigenlijk nooit zo bij stil heb gestaan. Ik kan me in elk geval heel goed voorstellen dat zoiets als beledigend wordt beschouwd. 

Aan de andere kant denk ik, kunnen we dan ook niet meer als Pocahontas, Hiawatha, Geisha, Mulan, prinses Jasmine, Antoine Dodson (hide your kids, hide your wife!), Nicki Minaj, Cowboys of Balinese prinses verkleed? Mogen we dan ook niet meer als hippie, emo, punker, skater of Snoop Dogg? Maar mag je als blanke dan weer wel als Eminem of Vanilla Ice? En mag ik dan wel als Nicki Minaj, omdat ik getint ben, maar is het racistisch als een blanke vriendin van me zichzelf bruin schminkt? En kan het wel door de beugel als ik mezelf blanker schmink om als Lady Gaga te gaan?

Deze posters maken heel veel duidelijk, maar roepen tegelijkertijd ook heel veel nieuwe vragen op. Hoe denken jullie over deze posters. En waar trek jij de grens?

Until next time,
Serena Verbon