donderdag 20 oktober 2011

How-to: Heal a broken heart

Hartzeer, liefdesverdriet, we've all been there, en zo niet, dan zal je het helaas nog wel een keer meemaken in je leven. Nadat een relatie is verbroken ben je gewoon je zelf niet meer. De hele wereld lijkt onder je voeten weg te zakken en je hebt nergens meer zin in. Als je niet oppast, maak je jezelf helemaal gek. Ja, ook ik kan er helaas over meepraten. Maar, hoe raap je jezelf weer bij elkaar na een breakup? Zal je ooit weer de oude, gelukkige en lachende jij kunnen zijn?





Ja natuurlijk! Maar bij de een heeft het meer tijd nodig dan de ander. Alhoewel, je hebt het wel degelijk zelf in de hand. Je kan er zelf voor zorgen dat het niet té lang zal duren, dat je niet té lang je hart onder je ziel aan het meeslepen bent. Ik spreek uit eigen ervaring als ik zeg dat er mensen zijn die maanden liefdesverdriet kunnen hebben. En nu ik er op terugkijk denk ik, wat ben ik stom geweest. Het heeft te lang geduurd voordat ik weer mijn eigen gelukkige zelf kon zijn. En nu bedoel ik niet dat je een dag na je breakup heftig zoenend met een ander in bed moet liggen, maar als ik er dan toch een tijd aan zou moeten vastbinden zou ik zeggen dat je 2 maanden na je breakup toch wel weer geheel de oude zou moeten kunnen zijn.

Maar hoe?


Stap 1 - Treuren
Yes, treuren. Trek je meest chille outfit aan, ga lekker in bed liggen, doos tissues naast je bed. Bekijk alle romantische comedies die er te vinden zijn en CRY! Omdat het KAN! En MAG! Laat je moeder bakken met Ben & Jerry ijs kopen, roomsoesjes, chocolade, wat jij wil en waar jij zin in hebt. Eet het allemaal op. Want jij bent zielig! En jij mag dat! Want dat verdien je! Trouwens, en het is heel belangrijk dat je dit met jezelf afspreekt: dit is van korte duur en na een week is het klaar. Basta. Je geeft jezelf een week om te zwelgen en te treuren, maar daarna is het tijd om een hete douche te nemen, jezelf een nieuw kapsel aan te meten en jezelf voor te nemen: ik word weer gelukkig! Tjakka.


Stap 2 - Single Lady
Jaha, ineens ben je weer single. Tja, dat is misschien weer even wennen. Je hebt de afgelopen week lopen zwelgen in zelfmedelijden en aan alles gedacht wat je zou missen aan je ex, maar dat is nu klaar. Wat mis je vooral NIET aan je ex? Pak pen en papier en schrijf op wat je niet aan je ex zal missen. Want hoe het ook zij, niemand is perfect, zelfs je ex niet. Hij of zij heeft vast ook veel negatieve kanten, en raai es wat? Dat is jouw probleem lekker niet meer. Daarbij moet je ook opschrijven wat er zo leuk is aan Single Lady zijn. En ook al moet je er nu niet aan denken om te flirten met een ander, toch is het een leuke bijkomstigheid. Omdat het kan. Opschrijven dus! Als je klaar bent met je lijst lees je alles nog eens door. Lach. Verbrand de lijst. Move on. (tip: luister Single Ladies van Beyonce, of Best Thing I Never Had terwijl je dit doet).


Stap 3 - Grote schoonmaak
Hoe moeilijk het ook is, geloof me, het is echt het allerbeste als je ALLES wat je ex je gegeven heeft en alles wat je aan hem of haar doet denken het huis uit te keilen. Die teddybeer die hij met liefde voor je heeft gegrepen op de kermis? Eruit. Die vakantiefoto van jullie samen? Weg ermee. Zijn tandenborstel? In de prullenbak. Alles moet weg! Heb ik dat ook gedaan? Oh zeker wel. Het enige wat ik nu nog van een ex in huis heb is een gouden ring met diamanten. Kom op, ik was heartbroken, maar niet gek! ;-)


Stap 4 - Verban je ex
Jep, verban je ex uit je leven. Wis zijn telefoonnummer, emailadres, Hyves, Twitter, Facebook, en alles wat met hem in connectie staat, delete it. Zelfs zijn beste vrienden (die meer zijn vrienden zijn, dan van jou) unfriend of unfollow je. Wees streng. Jij moet met geen enkele mogelijkheid in contact kunnen komen met hem, en mocht hij contact met jou zoeken: zeg dat hij moet kappen anders neem je een ander nummer en emailadres. Opdonderen. Het is uit, dus val me niet lastig. Je bent er klaar mee. 

Het vergt veel discipline, maar het is noodzakelijk. Anders word je net als ik een soort sneaky stalker. Die via social media gaat checken of hij al een nieuw vriendinnetje heeft, waar hij uitgaat en plannen smeedt om daar ook uit te gaan, in de hoop hem per ongeluk express tegen het robuuste lijf te lopen. Don't judge, ik weet zeker dat er in iedere heartbroken girl een psycho stalker schuilt. Maar goed, om dit te voorkomen moet je dus zorgen dat je op geen enkele manier met hem in contact kan komen, ban je ex dus voorgoed uit je leven! Dit is heel belangrijk en echt de enige manier om zo snel mogelijk over iemand heen te komen! Het is de moeilijkste maar belangrijkste stap.


Nadat je alle stappen bent doorlopen gaat je een zware periode tegemoet, maar remember, het zelfmedelijden gedeelte heb je al achter de rug en hier mag je niet op terugvallen. Je had je voorgenomen om weer gelukkig te zijn en dat zul je ook zijn. Geef jezelf wat tijd. Doe leuke dingen. Geniet van het leven. Adem, want het leven gaat door. Langzaam, zonder dat je het misschien echt in de gaten hebt, wordt je weer je eigen, leuke en lachende jij. Als je streng voor jezelf bent (geen contact zoekt met je ex en niet toegeeft aan zelfmedelijden) ben je er, en dit meen ik serieus, binnen 2 maanden voor 80% overheen. Ik spreek uit ervaring, en ik weet dat elke persoon anders is, en elke situatie natuurlijk ook, maar het moet mogelijk zijn. 

Kijk, als je samenwoont en nog veel moet regelen met het huis, of je bent getrouwd en je hebt zo'n hele scheiding rompslomp, of erger nog, jullie hebben kinderen, dan ben je er natuurlijk niet na 2 maanden overheen. Helaas kan het in deze gevallen maanden of jaren gaan duren. Wat ik hierboven heb beschreven slaat puur op verkering-breakups van hoogstens een paar jaar, zonder attachments. 

Toch hoop ik dat jullie er wat aan hebben, mocht je momenteel door een zware break up periode gaan. Meiden, ik ben er zelf ook weer bovenop gekomen en ik weet dat jullie dat ook kunnen! Wij zijn sterke vrouwen en wij hebben het recht om weer gelukkig te zijn. Jullie kunnen het, I'm sure. 

Als laatste wil ik jullie nog een liedje laten horen van mijn grote held Michael Jackson. Als er een man is die veel shit heeft meegemaakt is hij het wel, en toch, altijd blijven lachen. Wat mij betreft heeft hij de mooiste lach van de hele wereld. Heel toepasselijk, het liedje Smile:





Until next time,
Serena Verbon

Follow me on Facebook, YouTube, Bloglovin & Twitter