zondag 9 oktober 2011

Discussie: Plastische chirurgie


Afgelopen vrijdag had ik een lunch met een paar 'grote' namen in de beauty business, Dr. Jestske Ultee (onderzoekarts Velthuis kliniek én eigenaresse van haar eigen skincare brand Uncover), Dr. Peter Velthuis (dermatoloog en medisch directeur van de Velthuis kliniek) en Dr. Erik Laban (plastisch chirurg bij Velthuis kliniek). Ik heb met iedereen gepraat en met open mond zitten luisteren. Vooral alles omtrent plastische chirurgie vond ik erg interessant, omdat ik dat verder alleen ken van tv. Ik vroeg me af, zouden jullie ooit op die manier 'onder het mes' gaan?






Wat me meteen opviel is het onwijs grote vooroordeel wat ik had over plastische chirurgen. Erik Laban en Peter Velthuis vertelde me dat ze heus niet alles en iedereen behandelen. Ze letten wel degelijk op of de 'klachten' niet van psychische aard zijn. Patienten waarbij er iets 'tussen de oren zit' die maak je namelijk niet tevreden met een ingreep, die blijven terugkomen. En dat is, in het geval van de Velthuis kliniek althans, niet wat ze willen. Ze wijzen daarom wel eens verzoeken af, of verwijzen patienten door naar een arts die ze op een heel ander niveau kan helpen. 

Erik is meer van het snijwerk en Peter doet tegenwoordig (hij zit al 17 jaar in het vak) veel botox en lip injecties. Deze patienten komen wel terug, omdat bijvoorbeeld Botox na een half jaar zijn werking heeft verloren. Op mijn vraag wie van Bekend Nederland allemaal vaste klant waren kon Peter helaas niet antwoorden (heel slim, Peter), maar hij gaf wel aan dat er echt heel veel TV mensen bij hem langskomen. Dat geloof ik graag. Als je het mij vraagt neemt iedereen van de TV stiekem een Botoxje hier en daar. Pas als je het ziet, weet men dat je het doet. Maar als je het goed doet, zie je er niets van en denk je alleen 'Goh, die ziet er nog fris uit voor zijn leeftijd'. Peter was mans genoeg om te kunnen toegeven dat hij zelf ook Botox injecties had laten inspuiten. En echt, je zag het niet hoor! Geen raar verstijfd of uitdrukkingsloos gezicht. Gewoon een man die er goed uit ziet. En die gewoon kan lachen.

Je begrijpt, het was een hele leuke lunch! Als jullie graag iets meer van de plastische chirurgie willen weten, of iets dieper op de huid en skincare willen ingaan, let me know bij de comments!


Ooglidcorrectie, dat zou ik later gerust doen. Zoals jullie weten hangen mijn ogen nu al, maar niet hinderlijk. Later als de zwaartekracht zijn tol gaat eisen en ze nog verder gaan hangen (dat je geen ooglid meer ziet en dat ze echt naar beneden hangen) dan gaat het mes erin. Ben ik heel eerlijk in. Ik heb er niets op tegen, die cosmetische plastische chirurgie. En al helemaal niet nu ik weet dat ze echt wel kritisch kijken naar de patienten en ze eventueel doorverwijzen naar psychische hulp, zo nodig.

Wel vind ik dat iedereen mooi is zoals je bent en dat er tegenwoordig te snel naar een operatie wordt gekeken in plaats van dat men denkt, misschien moet ik mezelf maar gewoon accepteren zoals ik ben. Maar vaak zie je mensen echt van binnen opknappen na een operatie, meer zelfvertrouwen krijgen. En dan denk ik, ach, als dat nodig was om jou gelukkig te maken, en het heeft gewerkt, hoe slecht kan het dan eigenlijk zijn? Het is heel dubbel, vind ik. Aan de ene kant ben ik er niet voor, maar aan de andere kant ben ik er ook niet zwaar op tegen. Lastig onderwerp.

Zouden jullie zelf een plastische chirurgische ingreep laten doen? Dus puur voor het mooier maken van je lichaam, de cosmetische variant? Een boobjob, nosejob, liposuctie, tummy tuck, facelift, botox, lip injecties, noem maar op? Hoe denken jullie er over? Ik ben benieuwd.

Until next time,
Serena Verbon