dinsdag 12 juli 2011

How-to: mooie productfoto's via iPhoto/PicNik

Hebben jullie de mooie foto's gezien van het vorige artikel? Ik denk dat ik ze nog nooit zo mooi heb gemaakt en ik ben er dan ook best wel trots op. Natuurlijk heeft dit te maken met mijn nieuwe NEX-5 camera, maar ook de setting en het bewerken achteraf heeft goed geholpen. Hieronder laat ik jullie mijn trucje zien om zulke mooie foto's te krijgen. Sharing is caring, right?


De setting. Als je geen fotokubus (mini foto studiootje) hebt, kun je het volgende doen. Zoek een plek waar goed zonlicht schijnt, het liefst op een moment van de dag waar de zon hoog staat. De zon zal op deze manier geen lange en afleidende schaduwen op je product of ondergrond werpen. Bij mij is dat op mijn balkon tussen 12 en 13 uur.

Ik vind witte achtergrondjes het mooiste, dus heb ik een wit kartonnen map neergelegd met haaks daarachter een deksel van een doos, waarvan de bovenkant is verwijderd (dit werpt anders ook schaduwen). De setting zie je hieronder.


Ik vind het zelf erg mooi om de foto recht van voren te nemen. Ik ga dan plat op mijn buik liggen met de camera dicht bij de grond. Klik foto's van verschillende hoeken, later op de computer kun je beter zien wat de mooiste hoek is.


Bij het inladen in iPhoto snijd ik als eerste de foto bij met de 'crop' tool (2e icoontje van links). Ik koos voor een vast frame van een square (vierkant) en het resultaat zie je hieronder.



Vervolgens klik ik op het 4e icoontje van links, de 'enhance' knop. De foto wordt nu iets verfijnd. Het is een makkelijke optie, met 1 druk op de knop ziet je foto er al stukken beter uit. Overigens werkt deze knop niet altijd, soms worden de foto's er lelijker of onnatuurlijker op, maar met deze setting werkt 'ie perfect.


Na het enhancen klik ik op het icoontje 'retouch'. Soms handig om puistjes mee weg te halen, maar in dit geval handig om de lijnen weg te halen. Ik heb 2 stukken karton neergelegd en die lijn links van de flacon is de scheidingslijn van deze stukken karton. Ook zie je een vage lijn rechts  van de flacon, waar de ondergrond overgaat in de achtergrond. Met retouch klik je die lijnen gemakkelijk weg.


Als laatste klik ik op het laatste icoontje 'adjust'. Er verschijnt eenpop-up scherm zoals hieronder.



Definition zet ik op 100% (helemaal naar rechts bewegen) en ik pas eventueel wat kleine dingetjes aan, zoals contrast, exposure of saturation. Hoe minder je aanpast, hoe mooier de foto wordt. Aan 'sharpness' zit ik niet, dat gaat er nep uitzien. De uiteindelijke foto zie je hieronder.


Zoals je ziet zit er links nog een vaag vlekje die ik niet met 'retouch' heb kunnen weghalen (die knop doet een beetje lastig bij de randen). Met photoshop kan ik daar eventueel een brush in dezelfde achtergrondkleur overheen sprayen, heel lichtjes (dan zet ik hem bijvoorbeeld op 20% en klik ik een paar keer op de vlek).

Voila! Zo is hoe ik mijn foto's uit het artikel van vanochtend heb bewerkt. Gewoon in iPhoto, wat standaard op de Macbooks en iMac computers zit. Heb je geen Apple, dan kun je je foto's bewerken met de gratis online app PicNik, waar zo ongeveer dezelfde knoppen op te vinden zijn.

Verder heb je een plek nodig met goed zonlicht, een mooi perspectief en een opstelling met bijvoorbeeld witte kartonnen platen. Het kost niet veel geld, wel wat oefening en geduld, maar hopelijk hebben jullie het met deze how-to snel onder de knie. Mooie foto's zijn fijn om naar te kijken en upgraden je blog aanzienlijk. Succes!

Until next time,
Serena Verbon