vrijdag 1 oktober 2010

Arty Farty

Van de week was het 'Apotheek medewerkers dag' en in het kader van bezuinigingen kregen we een goedkoop kleinigheidje van de Xenos: een piepklein schildersezeltje met een mini schildersdoekje met daarbij 5 kleuren waterverf en zo'n cheap-ass kwastje. Iedereen klagen natuurlijk! 'Wat moeten we hier nou mee' en 'wat is dit voor goedkope rommel' en 'geef dan niets'. Maar terwijl iedereen aan het zeuren was maakte ik op het lab mijn allereerste schilderij.



Ik vond het helemaal geen prutkadootje! Wat maakt het nou uit dat zoiets maar iets van een euro kost, ik vermaakte me prima met de waterverf. In ongeveer 5 minuten toverde ik dit kale doek om tot een kleurrijk geheel en met een zwarte fijnschrijver maakte ik hier en daar wat krullen en accenten. Dat doe ik eigenlijk al heel lang, maar dan gewoon met balpen. Dan teken ik lijntjes, stipjes, krullen, vlakken, ruitjes, dat soort dingen. 

Trots zette ik het doek terug op het ezeltje en plaatste het op mijn labtafel. Langslopende collega's konden niet geloven dat ik met zo'n crappy verfsetje zoiets moois had gemaakt! Ik heb er leuke complimentjes over ontvangen en eerlijk gezegd vind ik mijn allereerste schilderijtje ook best wel geslaagd. Nu ik er wat langer naar kijk denk ik, hmm daar had ik wat meer zwart willen doen of daar had een patroontje moeten zitten zodat het meer in balans was geweest. Maar ja, het was eigenlijk gewoon een heel spontaan schilderijtje en dit was gewoon het eerste wat in me opkwam. Het is goed zo. 


Vorig jaar kocht mijn vader - die vandaag trouwens 55 jaar is geworden, GEFELICITEERD PAP! - een schildersdoek met acrylverf voor mij en mijn zusjes. En een paar maanden geleden kocht mijn moeder een schetsblok, waterverf en kwasten voor me. Al die tijd vond ik dat ik er lekker de tijd voor moest nemen om een avondje te schilderen maar tot op heden kwam het er gewoon niet van. Maar nu weet ik dat het gewoon in een paar minuten kan! Ik heb de smaak wel een beetje te pakken en ik zal een dezer dagen zeker een kwast in mijn handen nemen. Een schilderskwast welteverstaan.

Wat vinden jullie er van? Hebben jullie naast make-up en beauty nog andere creatieve hobbies? En hebben de kunstenaars onder jullie nog schildertips voor me? Let me know in the comments!

Until next time,
Serena Verbon