dinsdag 7 september 2010

Big 3 Free

Wat ik heel vaak tegenkom als ik op zoek ben naar nieuwe nagellakjes is de term 'Big 3 Free'. Ook op de flesjes zelf wordt het af en toe aangegeven, zoals op de lakjes van Butter London. 3 Free staat er. Maar wat betekent dat nu eigenlijk?


Big 3 Free betekent dat het product vrij is van de volgende ingrediënten: tolueen, formaldehyde en DBP (dibutylftalaat - of dibutylphthalate in het Engels). Deze stoffen worden gezien als een gevaar voor de gezondheid omdat ze bij een hoge dosis kanker kunnen veroorzaken of schade kunnen toebrengen aan je vruchtbaarheid of ongeboren kind. Dit klinkt me allemaal erg heftig in de oren, dus wil ik dit even goed uitzoeken. Ik weet namelijk dat ik Big 3 Free lakjes heb, maar dat zijn ze lang niet allemaal. Better safe than sorry!


DBP is een weekmaker, dat zijn stoffen die kunstoffen elastisch maken. Bij verbranding van DBP komen er toxische en irriterende dampen vrij, maar het is niet acuut toxisch en de stof blijkt niet irriterend. Wel wordt DBP ervan verdacht dat het vanaf een zekere concentratie effecten kan hebben op de ontwikkeling van de foetus. DBP kan zich namelijk via de placenta van de moeder naar de foetus verplaatsen. De stof is mogelijk ook een anti-androgeen; een stof die de geslachtshormonen remt en dus zorgt voor een verminderde vruchtbaarheid. Er mag volgens de wet geen DBP aan cosmetica toegevoegd worden in de Europese Unie omdat de stof wordt beschouwd als toxisch voor de voortplanting. Link spul dus dat DBP. Maar zolang je je nagellak niet in de hens steekt en er fijn met je neus boven gaat hangen is er volgens mij niets aan de hand...


Formaldehyde is een giftig gas en bewezen als kankerverwekkend voor de mens bij inademing. In cosmetica functioneert het als verharder en bacterieremmer. Het zit onder andere in sigarettenrook (dus als je rookt, stoppen!) en kan de ogen, neus en keel gaan irriteren en in de ergste gevallen ontstaat er astma. Ook kan het zorgen voor hoofdpijn en huidirritatie. Ai, formaldehyde is ook al geen lieverdje dus. Maar wat blijkt, dit heftige ingrediënt blijkt helemaal niet in nagellak aanwezig te zijn. Formaldehyde wordt wel gebruikt in sommige nagelverharders maar niet in nagellak zelf. Nagellak bevat een resin (een harsachtige substantie) genaamd formaldehyde-resin die ervoor zorgt dat de lak stevig en bestendig is. De resin wordt inderdaad gemaakt uit formaldehyde maar eenmaal een resin bevat het geen formaldehyde meer en is het niet schadelijk. Je zou dus kunnen zeggen dat alle lakjes formaldehyde vrij zijn, so nothing to worry 'bout. Let wel op bij nagelverharders. Ik zag dat mijn Trind Nail Repair wél formaldehyde bevat.


Tolueen is een oplossing die voornamelijk in nagellak aanwezig is als verdunner. Het zorgt er voor dat de lak (zo lang mogelijk tenminste) vloeibaar blijft en gemakkelijk aanbrengt. Tolueen is bij langdurige blootstelling aan hoge concentraties schadelijk. Het is niet alleen kankerverwekkend maar kan ook geheugenproblemen veroorzaken. Inademing van grote hoeveelheden veroorzaakt duizeligheid en misselijkheid en je kan er zelfs bewusteloos door raken. Slik! Maar goed, is nagellak wel vergelijkbaar met een langdurige blootstelling in hoge concentratie? I think not.



Goed, nu weten we welke stoffen onder de 'Big 3' vallen en waarom ze schadelijk kunnen zijn voor onze gezondheid. Zelf denk ik dat het 'Big 3 Free' een soort van mediastunt is. Zoals sommige shampoo's waar groot op de verpakking staat 'bevat amandel olie' en dan blijkt er maar een drupje in te zitten. DBP is namelijk alleen schadelijk als het verbrand wordt, in nagellak zit praktisch geen formaldehyde en tolueen is alleen schadelijk bij langdurige blootstelling in hoge concentraties. En wisten jullie dat het 5 keer zo duur is om een Big 3 Free lak te produceren vergeleken met een lak die deze ingrediënten wel bevat?

Toch zijn er behoorlijk wat merken die alleen Big 3 Free lakjes produceren en een goede formule hebben gevonden die net zo goed lakt. Ik snap het ook wel, want ook al ben ik van mening dat het niet zo heel veel uitmaakt voor mijn gezondheid, het geeft me toch wel een prettig gevoel als ik het zie staan op de verpakking. Je weet maar nooit! Better safe than sorry! Ik moet zeggen dat ik er niet speciaal op let als ik nagellakjes ga kopen. Ik kijk dan meer naar de kleur, de dekking en of het lekker lakt.

Hoe staan jullie hier tegenover? Zijn jullie geschrokken van deze ingredienten en gaan jullie er voortaan op letten of maakt het jullie ook niet zo veel uit? Tell me in the comments!

Until next time,

Serena Verbon